OS-kommittén får alltmer sponsring

2:02 min

Sveriges Olympiska kommitté har fördubblat sina kommersiella intäkter jämfört med för fyra år sedan.

De kommersiella intäkterna beräknas i år bli runt 120 miljoner kronor, pengar som i mycket går till yngre aktiva idrottstalanger, säger Lotta Olsson, tillförordnad kommunikations- och marknadschef  i Sveriges Olympiska kommitté:

– Den allra största delen av de här pengarna går till att stötta idrottarna i vardagen. Sen driver vi barn- och ungdomsprojekt som riktar sig mot unga som ska satsa på en idrott. Våra partneravtal har ökat i värde. Dels är det fler partners, och några som är värda mer än de var under 2012 till exempel.

Medan de statliga bidragen till idrotten fram till nyligen minskat har alltså de kommersiella intäkterna tvärtom ökat – för just SOK rätt dramatiskt med en fördubbling på fyra år. Från 60 till 120 miljoner kronor.

Från Nordea kommer närmare 10 miljoner årligen. Reseföretaget Apollo står för mycket av kostnaderna i samband med OS-truppens förberedande träningsläger på Kanarieöarna. H&M betalar atleternas kläder i Rio. Nytt sedan förra OS är också att Sveriges olympiska kommitté får 10 miljoner kronor från Svenska Postkodlotteriet, säger presschef Roger Magnergård.

– De pengarna är inte öronmärkta utan förmånstagaren får själv bestämma hur de bäst ska användas för att främja förmånstagarens syften. Och generellt har det ju varit så att våra förmånstagare har fått mer och mer pengar genom åren att dela på, säger Magnergård.

Det ökade stödet till Sveriges olympiska kommitté och sponsringen generellt följer en global trend där sponsring inom just idrottsvärlden hela tiden vinner terräng, säger Niklas Birgertz, vd i branschorganisationen Sponsrings- och eventföreningen.

– Det skulle jag absolut säga. När vi tittar på statistiken globalt så ökar sponsringen över hela världen.

Hur mycket då?

– Ungefär fem procent. Och det har den gjort de senaste 15-20 åren, så det är en ganska kraftfull ökning om man ser till den stora reklamkakan och de övriga kommunikationskanalerna. Exempelvis dagspress har ju minskat med över tio procent de senaste tre åren, vilket är en otroligt stor del. Även tv-reklamen har minskat.