Försäkringsbolagen vill veta mer om dig

2:00 min

Nya trender inom försäkringsbranschen. Bolagen vet snart allt om dig. Det kommer att revolutionera branschen, anser experter på digitalisering.

– Precis när jag använder bilen, när jag trycker på startknappen, precis de minuterna är bilen försäkrad, givet de förutsättningar jag har för dagen, berättar Christoffer Vollmer, konsult och digitaliseringsexpert.

Så ser framtidsvisionen ut - premie efter risk och situation, minut för minut. Samma sak går att göra med huset - försäkring efter användning och riskerna just där du bor. Tränar du mycket och sover bra? Sådant mäter telefonen och så får du en billigare försäkring.

– Det kommer att komma, det är jag helt övertygad om, säger Christoffer Vollmer. Försäkringar som är avpassade efter hur jag äter, hur mycket jag tränar, hur väl jag tar hand om mig själv.

Alltså: Om försäkringsbolagen får tillgång till alla data som prylarna vi lever med nu, telefonen och datorn och bilen och allithop, samlar in, då kan försäkringsbolagen anpassa försäkringarna in i minsta detalj efter våra liv.

Det kräver förstås att kunderna går med på att lämna ut så mycket uppgifter. Då uppstår etiska problem som att ordna försäkringar åt till exempel kroniskt sjuka personer. De kan riskera att bli helt utan försäkring.

Men ändå, tekniken finns där. Det händer saker. Christoffer Vollmer tycker att de stora försäkringsbolagen inte riktigt hänger med i den här utvecklingen. Om inte de skapar de nya försäkringarna, då kommer nya aktörer att göra det, tror han.

Men Jan Samuelson, privatmarknadschef på Folksam, håller inte med. Han är skeptisk till alltför personliga försäkringar:

– Om vi har en personlig försäkring, var finns då momentet där vi delar med varandra? Någon har otur, huset brinner upp. Hur säkerställer vi att vanligt folk kan få en vanlig vettig försäkring?