Adlibris inför åtgärder mot recensionsfusket

1:46 min

Tidigare i år avslöjades att det förekom fuskrecensioner på den största svenska boksajten Adlibris, som infört nya regler för att komma åt fusket.

I maj uppdagades ett recensionsfusk på sajten Boktipset.se, som är en del av e-bokhandeln Adlibris. Plötsligt fick ett mindre förlags böcker överväldigande många bra recensioner på sina böcker medan utvalda titlar på andra förlag fick väldigt många dåliga betyg på kort tid. Recensions-fusket var möjligt eftersom användare inte behövde bekräfta sin e-mail address innan de skapade ett konto och sedan kunde recensera böcker. Man kunde då i princip registrera hur många konton som helst som enskild person. Adlibris vet inte vem som har skrivit fejk-recensionerna, men har valt att stänga av de användarkonton som ligger bakom fusket. De har dessutom infört en rad åtgärder för att få bukt på problemet, säger Linnea Wiklund, informationsansvarig på Adlibris.

-Nu måste man verifiera sin mailaddress när man registrerar sig och framför allt har vi en ökad närvaro på sajten.

Den amerikanska bokjätten Amazon har varit tydliga med en nolltolerans mot fuskrecensioner, och har sedan början av 2015 stämt över 1000 personer. Nu vill de åt företagen som säljer fejk-recensioner som tjänst och har redan stämt ett antal företag, men så långt är inte Adlibris villiga att gå i frågan just nu, enligt Linnea Wiklund.

-Det är en så liten andel av användarna som fuskar att det absolut inte är aktuellt för oss idag.