Planerad upphandling av flyglinje kan vara olaglig

0:47 min

Kommunalrådet i Karlstad, Per-Samuel Nisser (M), likställer upphandlingen av en ny flyglinje vid Karlstad Airport med att upphandla kollektivtrafik. Tveksamt, säger Trafikverket som hänvisar till en EU-förordning.

– Nu tar vi ett nytt tag för att säkerställa flyget. Förra gången löste vi det genom att låta Värmlans Näringslivsutveckling Aktiebolag gå in med pengar och det fanns plus och minus med den modellen det kan vi konstatera. Nu försöker vi göra det genom att upphandla flyget på samma sätt som vi gör med all kollektivtrafik, säger Per-Samuel Nisser (M).

Men när det handlar om en sådan här flyglinje som ska flyga regelbundet ska den upphandlas enligt en EU-förordning och det kan bara göras av staten, menar Trafikverket.

– Det vi har sett tidigare är att en del upphandlingar har gjorts av kommuner där man borde ha följt den förordningen, och då har EU-varit kritiska till det. Det har resulterat i att de har fått göra om och göra rätt, säger Håkan Jacobsson som är utredningsledare på Trafikverket.

Enligt Trafikverket kan man inte jämföra det med att upphandla kollektivtrafik.

– Jag ser det ur vårt perspektiv, det vill säga att man ska upphandla utifrån att det finns tillgänglighetsbrist och att det blir regelbunden flygtrafik. Då måste man hålla sig till EU-förordningen.

Per-Samuel Nisser har noterat Trafikverkets synpunkt, och säger att de ska titta vidare på det. Men han ser i nuläget inte några hinder med upphandlingen.

– Det finns alltid personer som kan ha åsikter, men det är inte Trafikverket som är den myndighet som vi har haft kontakt med i frågan. Vi har jurister som jobbar med det och tittar på det så att det ska vara juridiskt rätt, det är utgångspunkten, säger Per-Samuel Nisser (M).