EU samlar konsumenter mot Volkswagen

1:59 min

EU samlar nu konsumentorganisationer i medlemsländerna för att kunna samordna vad som sker när det gäller skadestånd till kunder i Europa efter avgasskandalen på Volkswagen.

Den ansvariga kommissionären Vera Jourova säger att den gemensamma nämnaren är att konsumenterna har fått för lite information. 

– Vi i kommissionen kan inte låtsas som om ingenting har hänt, sade Vera Jourova, EU-kommissionär med ansvar för konsumentfrågor, på en presskonferens i Bryssel i dag. 

Hon sade att i stort sett alla konsumentorganisationer har uppgett att informationen från Volkswagen till kunderna efter avgasskandalen har varit för dålig, och på torsdag ska hon träffa organisationerna för att diskutera kollektiv ersättning för konsumenterna.

Den tyska tidningen Die Welt skriver i dag att kommissionen har kommit fram till att Volkswagen brutit mot konsumentlagarna i 20 medlemsländer. Det kan handla om att bolaget i sin reklam hävdat att bilarna uppfyllt utsläppskraven, något som visade sig vara fel när fusket med utsläppstester avslöjades för ett år sedan.

I USA har Volkswagen redan gått med på att betala mångmiljardbelopp, omkring 5 000 dollar till varje drabbad dieselbilsägare. 

Motormännens vd Fredrik Daveby kräver mer av Volkswagen också här i Sverige. 

– Det är viktigt inte minst för Volkswagen och deras varumärke att man behandlar konsumenter lika oavsett var i världen man befinner sig. Man ska komma ihåg att det är Volkswagen som har lurat konsumenterna och då måste konsumenterna ersättas, säger Fredrik Daveby. 

Hur tycker du att Volkswagen har skött det här i Sverige? 

– Vi tycker att det går för långsamt.

I Sverige berörs 228 000 bilar av fusket, enligt Volkswagen. För 70 000 av dem finns en färdig plan för att bygga om dem så att de blir godkända, och hittills är 14 000 bilar åtgärdade.

Volkswagen Sveriges informationschef Marcus Thomasfolk tillbakavisar kritiken om att det går långsamt. 

– Det här är noggrant testat och utprövat och då tar det tid för det är många olika bilmodeller, säger han. 

Skadeståndsprocesser mot Volkswagen skulle kunna bli aktuella om bilarna blir mindre värda, men den risken ser inte Marcus Thomasfolk.

– Vi har ställt frågan till oberoende institut som jobbar med just bilvärdering och begagnatförsäljning, och inget av dem kan se någon som helst påverkan på andrahandspriserna på de här bilarna.