Färgrik Richter på Louisiana

2:26 min

Kan konst vara slagkraftigt rättfram, men tvetydig på en och samma gång? Kanske är Daniel Richters konst ett uttryck för just detta. Nu öppnar en utställning med den tyska konstnären på konstmuseet Louisiana i Danmark.

Det är stora färgrika målningar. Men det som till synes kan ses som ganska tydliga budskap, döljer ibland annat. Som verket "Das Recht", rätten, där två män ses slå ihjäl en häst med påkar och naturligt väcker medlidande hos åskådaren.

– Man har medlidande med hästen som ligger hjälplös på marken och slås ihjäl. Men idén bakom, är att hästen är galen, det är en farlig häst och behöver dödas. Vi tycker inte om att se det, det är en våldsam handling, men förhindrar större elände, för symboliskt handlar det om de allierade som bekämpade nazismen. Hästen är Nazityskland, männen Ryssland och de allierade, säger Daniel Richter.

Han började med abstrakta målningar, men säger att han helt enkelt blev uttråkad och övergick till det figurativa. Nu på senare år har han börjat plocka upp det abstrakta igen, även om det mesta som visas på Louisiana kommer från hans figurativa period.

Louisianas kurator Poul Erik Tøjner betecknar gärna hans konst som modernt historiemåleri.

Det är en konst som skildrar förändringar i vår samtid, ofta målade som tablåer eller utsnitt ur ett händelseförlopp. Mest känd just nu är nog hans målning av en gummibåt med vad som ser ut att innehålla flyktingar. Den visas ofta, men gjordes faktiskt redan 2001.

Politik har spelat en stor roll i hans verksamhet, däremot tror han inte att politisk konst i nämnvärd utsträckning kan förändra människor. Det brukar ofta vara en predikan för de redan frälsta säger han, och på frågan om han ser sig som en politisk konstnär svarar han:

– Jag ser mig som en politisk individ, liksom de flesta människor är det vare sig de vill eller ej. Alla har en roll i det stora spelet vi kallar demokrati. Mina målningar sysslar delvis med sociala eller politiska frågor. Men vad som gör en målning intressant är inte bara vad den handlar om, utan hur den är gjord. Och jag är hellre en bra målare än en politisk målare, om politiskt måleri exkluderar bra måleri.