Elever sorteras efter hudfärg i Danmark

3:06 min

Är det rasism eller inte rasism att dela upp gymnasieelever i olika klasser efter vilken hudfärg de har? Ja, tro det eller ej, men det är vad debatten i Danmark har handlat om de senaste dagarna. En krönika.

För när vissa pekat på de oundvikliga associationerna med apartheidsystem och sydstaternas rasåtskilda samhällen, så har andra sett tilltaget - ja för det har faktiskt hänt - som det enda sättet att behålla vad som i Danmark kallas "etniska danskar" på en skola som var på god väg att bli en skola med bara elever med invandrarbakgrund.

På många sätt är det här ju samma gamla vanliga hetsiga danska integrationsdebatt, som nu lyckats hänga upp sig själv på ännu en ny krok. För det är ju långt ifrån första gången som en enskild händelse någonstans i landet över en natt görs till hela Danmarks angelägenhet. I vintras var det till exempel debatten om fläskkött borde vara obligatoriskt på förskolor i danska Randers.

Argumentet var att bevara en hotad dansk matkultur, men i botten av förslaget låg enligt andra en iver att få knäppa de många muslimska invandrarna på näsan. För något motsvarande krav om rågbröd eller wienerbröd på menyn ställdes märkligt nog inte.  

Hur som helst, den här gången stormar det kring Langkär gymnasium utanför Århus. När höstterminen drog igång visade det sig att de få vita eleverna som fanns kvar på skolan alla placerats i två klasser där de blev i majoritet. I resten av klasserna i samma årskull sattes enbart elever med invandrarbakgrund.

På Langkär gymnasium har andelen elever med invandrarbakgrund ökat från 25 procent till mer än 80 procent på mindre än tio år. Rektorn har medgett att lösningen var den minst dåliga ett antal dåliga alternativ, men att han såg sig tvingad att göra något. Att låta vita danska elever gå ihop och vara i majoritet ansågs göra det lättare för dem att gå kvar på skolan.

Det är inte svårt att förstå desperationen hos en rektor som år efter år sett den vita medelklassen välja bort hans skola. För vem tjänar egentligen på att skolor segregeras?

Men det faktum att elever faktiskt har sorterats - inte efter hur bra de talar danska eller hur väl de identifierar sig med det danska majoritetssamhället, utan efter sin hudfärg - eller mer korrekt - efter om de har ansetts ha ett utländskt klingande namn eller inte - har ändå fått jurister och människorättsorganisationer att tala om skolans tilltag som olagligt och rasistiskt.

Andra debattörer försvarar uppdelningen. Danmarks frispråkiga integrationsminister Inger Stöjberg menar att eftersom vi ju bor och lever i Danmark, så är det väl inte så konstigt att det är just de danska elevernas skolgång man månar om.

Och det är här som likheten med tidigare debatter kommer. Att integration för många verkar handla inte om att värna alla danskar, utan i första hand de danskar som ser ut, äter och beter sig ... som en dansk.