Järnvägen i dåligt skick – hastigheten sänks

1:30 min

Dåligt skick på järnvägen innebär att Trafikverket beslutat att sänka maxhastigheten för tågen på ett 20-tal sträckor nästa år. 

Problemen med slitage, räls som spricker och växlar som går sönder och dåligt underhåll gör att mellan 14 och 19 sträckor fått sänkt hastighet de senaste åren. Och från och med nästa år kan rekordmånga sträckor drabbas, uppskattar Trafikverket i en rapport som SVT Nyheter tagit del av.

Även sträckan från Stockholm till Göteborg respektive Malmö med snabbtåg kommer att drabbas.

– På sträckan mellan Stockholm och Göteborg kommer det bli tidspåslag på mellan 10 till 20 minuter, beroende på de stora underhållsarbeten som sker på sträckan, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ. 

Rälsen på flera delar av södra och västra stambanan är i så dåligt skick att hastigheten för snabbtåg sänks från maxfarten 200 kilometer i timmen till 130 kilometer i timmen.

– När vi märker att det är slitet blir vi tvungna att sätta ned hastigheten för att det ska vara säkert, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till SVT.

Men totalt är man inte sämre, berättar han. 

– Vi håller på att jobba ganska intensivt för att ta tillbaka det som förlorades under ett antal tidigare decennier, när det gäller slitage och så vidare.

Enligt den internationella järnvägsunionen UIC har svensk järnväg dessutom störst problem av alla EU-länder med strömförsörjningen, rapporterar Sydsvenskan. Kontaktledningarna håller inte den EU-standard som gäller sedan 2002.

– Svenska kontaktledningar är alldeles för klena för att leva upp till EU-normerna, säger järnvägsexperten Per Corshammar till tidningen.