Nevs nya fabrik i Kina ger färre jobb i Trollhättan

2:12 min

P4 Väst kan avslöja att Nevs redan nu ska bygga en komplett bilfabrik i Kina. Det innebär inledningsvis mindre produktion och färre nyanställningar av bilbyggare än planerat i Trollhättan.

Elbilstillverkaren Nevs har beslutat att redan nu bygga en helt komplett fabrik i den kinesiska hamnstaden Tianjin, samma stad som är delägare i företaget.

Den tidigare planen var att inledningsvis bara bygga en slutmonteringsfabrik i staden och först längre fram bygga måleri, kaross- och pressfabriker. Men det har nu ändrats.

– Vi färdigställer fabriken snabbare än vi hade tänkt att göra från början. Vi hade tänkt att bygga fabriken i två faser och vad vi nu gör är att vi färdigställer den i en fas, säger Nevs presschef Ulrika Hultgren till P4 Väst.

Det innebär att företaget kommer att anställa färre bilbyggare än planerat i Trollhättan.

– Ja, det kommer det att bli. Men hur många får vi återkomma med, säger Hultgren.

Nevs har tidigare sagt att 200 bilbyggare ska anställas i Trollhättan i höst. Men det blir alltså färre och det är också oklart när de ska anställas.

Det nya fabriksbygget i Kina påverkar även tillverkningen i Trollhättan. Där ska målade karosser byggas för att sedan skeppas till Kina och sättas ihop till hela elbilar.

Men i och med den nya planen kommer Nevs att ha komplett fabrik i landet tidigare än planerat och det betyder mindre produktion på Stallbacka.

– Det innebär att vi inte kommer behöva måla och bygga lika många karosser som vi hade planerat från början, säger Ulrika Hultgren.

Så det blir mindre arbete i Trollhättan, helt enkelt?

– Ja, inledningsvis så blir det så.

Men Ulrika Hultgren säger att det ändå kommer att tillverkas en del målade karosser i Trollhättan och också en så kallad förserieproduktion av elbilen 9-3.

En av anledningarna till att Nevs redan nu satsar på att bygga en komplett fabrik i Kina är, enligt uppgifter till P4 Väst, en oro för att inte tilldelas en av få eftertraktade tillverkningslicenser.

Kraven ska nämligen ha blivit hårdare och därför är det viktigt att ha en komplett fabrik i landet. Nevs vågar inte chansa på att det räcker med bara en monteringsfabrik, enligt uppgifterna.

Presschefen Ulrika Hultgren säger att arbetet för att få en licens pågår.

– Det är klart att de ser positivt på att vi menar allvar och bygger färdigt vår fabrik så snabbt som möjligt, konstaterar hon.

Den nya bilfabriken i Kina ska vara klart någon gång under nästa år. Det innebär också att produktionen i Kina kommer att bli försenad minst några månader och inte starta under våren nästa år. Det innebär i sin tur att det också är oklart när tillverkningen av målade karosser kan börja i Trollhättan.

Det är en elbilsversion av 9-3 som ska byggas och som har den kinesiska marknaden som absolut största fokus.

Hur mycket den nya fabriken kommer kosta vill Ulrika Hultgren inte kommentera.

Nevs vice ordförande Stefan Tilk har tidigare sagt till P4 Väst att serieproduktionen av hela bilar i Trollhättan, inte bara målade karosser, kan komma igång först under 2019 när Nevs helt nya elbil lanseras.