Fysisk ansträngning inte viktigt på idrottslektionerna

1:49 min

En ny undersökning visar att tre fjärdedelar av lektionstiden i skolidrott inte kräver någon större fysisk ansträngning av eleverna. 

En ny undersökning visar att tre fjärdedelar av lektionstiden i skolidrott inte kräver någon större fysisk ansträngning av eleverna.

När forskare följde 149 elever i årskurs två, fem och åtta under 39 idrottslektioner visade det sig att de ägnade en fjärdedel av tiden åt fysisk aktivitet på måttlig eller hög nivå.

– Syftet med idrottslektionerna är inte att eleverna ska få sina kroppar tränade utan syftet med ämnet är att de ska få lära sig massa saker och utveckla förmågor, säger Gunn Nyberg, ämnesansvarig för idrott och hälsovetenskap på Högskolan Dalarna.

Den som vill ha ett bra betyg i ämnet idrott och hälsa behöver alltså inte göra sju mål när det spelas innebandy eller vara snabbast när det är dags för skeppsbrott.

– Det finns en seglivad syn på att idrottsämnet ska producera människor med hälsosamma fysiskt aktiva livsstilar, säger Gunn Nyberg.