Sara fick rätt mot bilverkstaden

1:32 min

Sara Höglander åkte till Dalarna i somras för att simma Vansbrosimmet. När hon kommer fram kollapsade kopplingen trots att hon hade lagat den bara ett halvår tidigare.

Sara Höglander hade sett fram emot Vansbrosimmet. Men när hon rullade in på parkeringen i Dalarna i juni så lägger bilen plötsligt av.

Kopplingen hade lagt av. Samma fel som hon åtgärdade på en verkstad i Kalmar bara ett halvår tidigare. Bilen var hon tvungen att lämna in på en verkstad i Dalarna och hon fick ta tåget hem.

– När jag väl fick hem bilen hit igen när den var reparerad och körklar så ville jag ju givetvis ha ersättning för det här. Jag fick ju stå för kostnaden andra gången när jag hade lagat den. Men när jag började dra det här mot min verkstad här i Kalmar som jag hade reparerat bilen i första gången så blev jag inte jättebra bemött. De sa att de aldrig hade haft en reklamation tidigare.

Sara Höglander gav sig inte. Hon ringde Hallå Konsument som är en tjänst som alla i Sverige kan utnyttja för att ställa frågor. De gav henne då rådet att ta kontakt med Kalmar kommuns egen konsumentrådgivare Leif Holmström.

– Och han var ju helt på min sida och tyckte att jag skulle stå på mig. Han hjälpte mig med vad jag skulle säga till verkstaden och på vilka grunder och så, säger hon.

Fick tillbaka pengarna efter månader av slit

Verkstaden i Kalmar som inte var auktoriserad satte sig först emot hennes begäran men efter att konsumentrådgivaren skrev ett intyg så gav de med sig. För två veckor sedan fick Sara reda på att hon skulle få tillbaka pengarna för att hon behövde göra om bilreparationen.

Så från mitten av juli har jag hållit på med det här väldigt mycket. Leif hjälpte mycket på vägen för hur jag skulle göra det för annars gör man väldigt mycket i blindo. Men de råden han gav var väldigt värdefulla så det hjälpte mig väldigt mycket.

Leif Holmström berättar att det är många som inte vet vilka rättigheter man som konsument har och att det är få som utnyttjar hans hjälp.

Han säger att man som konsument har flera lagar att luta sig mot när någonting går sönder eller inte fungerar som det ska.

– Lagarna som vi nyttjar mest och som ger oss mest skydd är konsumenttjänstslagen som man använder om man till exempel har lagat bilen eller tagit hjälp av hantverkare, säger han och fortsätter:

– Och så finns det konsumentköplagen. Det är när man köper varor.

Störst problem med distansköp

Den lag som de flesta har allra mest problem med är lagen om distansköp. Typ när du handlar något över internet.

– Lagen om distansköp heter den. Det är när till exempel telefonförsäljare ringer hem till dig och vill sälja abonnemang eller varor.