Mr Gaga sprider lusten att dansa från bioduken

2:28 min

När världens främsta koreografer listas brukar hans namn vara med. Det handlar om den israeliske koreografen Ohad Naharin som också är konstnärlig ledare för Tel Aviv baserade Batsheva Dance Company.
Idag har Tomer Heymanns dokumentär Mr Gaga premiär - ett porträtt som följer Ohad Naharin från barndomen och genom hans karriär fram till idag

Porträtten av de riktigt stora konstnärerna är lite som deckargåtor. Vad formar den person som sen får tillgång till alla världens prestigefyllda scener?

Ohad Naharin tog sina första stapplande steg på en Kibbutz i det då fortfarande unga Israel. En tidig barndom som formades av kollektivet. Ett minne av något bra som han också jobbat med konstnärligt. Något oförstört och ännu inte korrumperat. Kraften i kollektivet. Men på senare år har tonen blivit allt mörkare och han drar sig inte för att gå i kraftig polemik med den politik som förs av regeringen i hans så kära hemland.

Tidigt i filmen får vi se en ung Ohad Naharin lekfullt dansa utanför huset som nu är familjens hem. Oskolad, men med en kropp fylld med talang, smidighet och akrobatik. Därefter en tid som krigsartist i fält. 70-tal och död. Det är alltså med andra erfarenheter han sen söker sig till Tel Aviv och det Batsheva Dance Company som Ohad Naharin så småningom, långt senare tar till internationella framgångar. Då har han också hunnit med en vända bland stjärnkoreografer i New York. Och också hunnit bestämma sig för att där hör han inte hemma.

Tomer Heymanns film handlar så mycket om sökande. Om att ta vara på slumpen. En fin båge handlar också om att i bristen på att ha en riktigt bra berättelse om varför man började dansa, uppfinna en. Och om det pris det kan ha att vara så där envis. Ibland kompromisslös. Han är inte alltid så lätt att ha och göra med Ohad Naharin. Det förstår man.

Men det handlar också om att på riktigt uppfinna sig själv igen och igen. Redan som relativt ung hade Ohad Naharin dansat sönder sin kropp. Efter ryggoperation och lång rehabilitering tar han sig ett steg närmare det kroppsspråk som blivit hans signum. Gaga. En följsam stil som jobbar med och inte mot kroppen, med en nästan djurisk vighet och kraft.

Dansen som läker kroppen. Vilket blivit en hel rörelse i sig bland så väl amatörer som proffs. Jag dansar varje säger dag, säger Ohad Naharin i filmen. Och jag får också en oemotståndlig lust att dansa redan inne i biosalongen. Filmen inspirerar och fångar ögonblicket då kroppen och den mentala koncentrationen kan lyfta en vanlig människa eller en hel konstform till oanade höjder.