Kungliga operan satsar på kortoperor

1:58 min

För att få fram nya svenska operor satsar nu Kungliga operan i Stockholm på nyskrivna verk i kortformat. Förhoppningen är också att locka ny publik.

Tre svenska kompositörer fick uppdraget att skiva varsin opera, de hade ett halvår på sig och förutsättningarna skiljer sig lite år från vanliga fall, max fyra sångare på scenen och en mindre, 16 mammaorkester. Ämnena som valts är blandade, men Roger Assar Johansson opera handlar om Jihad Jane. Han berättar om hur föreställningen inleds:

– Man träffar direkt Jane och hennes man i lägenheten och får se hur de lever sitt vardagsliv. Sedan, ganska svart, börjar de hända grejer för att höja temperaturen eftersom det här är en kortopera, säger Roger Assar Johansson.

– Jag har inte tänkt på Colleen LaRose (Jihad Janes riktiga namn, reds. anm.) när jag skrivit Jane, utan jag har försökt göra en person som nästan alla kan känna igen sig i. Alla vet hur det är att leva ett vardagsliv och det är där det tar avstamp. Sedan blir det fel, men det är där det börjar.

Med konstnärlig frihet har kompositörerna alltså tagit avstamp i verkliga händelser. Och det kommer bli en fortsättning, just nu arbetar de med att få fram tre nya kompositörer för nya operor, säger Katarina Aronsson, dramaturg och den som kom fram med konceptidén för opera i kortformat. Med det nya formatet hoppas de förnya operakonsten, få fram nya svenska operor och kanske också hitta en ny publik.

– Det hoppas jag, för gör vi operor som skrivs av relativt unga tonsättare hoppas vi att deras publik kommer.

Jag tänker också på kortformatet?

– Just det, ny opera i kortformat. Gillar man inte en så gillar man kanske nästa, så det kan absolut sänka tröskeln.

Även de andra två operorna är baserade på verkliga händelser. Tebogo Monnakgotla har skrivit en opera baserad på händelsen då Jean-Joseph Rebearivelo, en svart poet från Madagaskar, tog sitt liv efter att han inte fått representera sitt land vid världsutställningen 1937.

Johan Ulléns opera handlar om massmördaren Roberto Zucco, som flyr ur fängelset innan avtjänat straff för mordet på sin far och beger sig hemåt igen. I operan finns två scener från Koltès pjäs om Zucco.

– Vi behöver operans sätt att ta sig an ganska akuta problem eller företeelser. Det blir mer reflektion, inte så svart-vitt, säger Johan Ullén.