JOURNALISTIK & SOCIALA MEDIER

Sminka upp din virala gengångare

Vi har alla sett dem i våra flöden. Flera år gamla artiklar som sprids som virala gengångare i tron om att det är uppseendeväckande nyheter. Det här behöver förändras och därför har Sveriges Radio tagit fram en checklista för gamla webbpubliceringar som fått nytt liv och sprider förvirring och polarisering.

Vi på Sveriges Radio har tänkt mycket på äldre publiceringar som börjat snurra i sociala medier igen. I majoriteten av fallen är det inte alls tydligt för publiken att det handlar om en flera år gammal artikel, ibland med felaktig eller daterad information och oftast i en kontext som inte är synlig. Ofta är den ansvariga redaktionen för dålig på att berätta detta för publiken. Det gäller även oss på Sveriges Radio.

Därför har vi nu gjort en checklista för hur vi kan hantera äldre digitala publiceringar som tar fart på nytt. (Glöm inte att detta också vid behov bör hanteras i analoga miljöer såsom radio- eller tv-sändningar).
Så här ser checklistan ut:

  1. BERÄTTA ATT DET ÄR EN GAMMAL PUBLICERING
    Uppdatera publiceringen för att upplysa den nya publiken att det är en gammal publicering. Detta bör ske redan i första meningen i ingressen (gärna med tydliggörande layout). Att uppdatera gamla publiceringar bör göras oavsett om det är spridning av positiv eller negativ anledning.
  2. SKAFFA ÖVERBLICK PÅ SPRIDNINGEN
    Ni behöver få koll på hur trafiken till publiceringen och hur spridningen i sociala medier ser ut. Ta fram statistik för sajten och på Facebook och Twitter (sök på URL eller rubrikord i sökfönstren) för att bedöma vilka som delar den och vad kritiken/diskussionen består i. Sök även på Google genom att använda rubrikens ord under ”senaste veckan”. Du hittar det under ”sökverktyg” när du har sökt. Då ser du snabbt om den hamnat på större sajter som bloggar eller andra alternativa medier.


    Om det inte handlar om kritik är ditt arbete klart nu. Annars gå vidare:

  3. BEMÖT KRITIK
    Finns det legitim kritik mot publiceringen som måste bemötas i sociala medier? Kolla då om redaktionen har gjort uppföljningar, om det finns tidigare beslut i Granskningsnämnden (det ska skrivas ut i publiceringen om det är fällande beslut), om det rapporterade har utvecklats sedan publiceringen (såsom en dom fallit i domstol eller om andra viktiga saker skett). Skriv sedan ner det i själva publiceringen och var transparent mot din publik.
  4. KRISHANTERA I SOCIALA MEDIER
    En kris som uppstår runt en gammal publicering måste behandlas som vilken annan kris som helst. Bemanna, informera, och bemöt. Gör ett dokument med de vanligaste frågorna och besvara dessa (FAQ) och följ en vanlig krishantering i sociala medier. Besvara majoriteten personligt (inte copypaste). Självklart kan och bör ni vid behov även förekomma en kris genom att berätta för publiken att denna gamla publicering har fått ett nytt liv och ”så här tänkte vi då och så här tänker vi nu”.
  5. BE OM URSÄKT
    Är innehållet i publiceringen felaktigt? Rätta och be om ursäkt. Ta publicistiskt beslut om felaktigheterna är så grova att artikeln bör avpubliceras helt.
  6. UTVÄRDERA!
    Glöm inte utvärdera och feedbacka varandra om arbetet från start till slut med publicering och krishantering.