
Nytt signalsystem kan påverka malmtransporterna i flera år
Införandet av det nya signalsystemet ERTMS kan drabba LKAB:s malmleveranser – och det är framförallt tidsplanen som oroar gruvföretaget.
Signalsystemet ERTMS ska enligt en plan från regeringen införas på Malmbanan 2021.
– Att det införs på Malmbanan i Sverige och norska Ofotsbanan i skarpt läge först ser vi som ett högriskprojekt. Systemet som sådant är inte färdigtestat och det finns ingen färdigutvecklad mjukvara, säger Andes Björnström, logistikchef på LKAB
Det är EU som driver att medlemsländerna ska införa ERTMS för att tåg lättare ska kunna köra över gränserna. Behovet är stort då det gamla signalsystemet är ålderstiget.
Utfallet av de tester som gjorts med det nya systemet är en orosfaktor, men det finns annat som oroar LKAB
– Det får en stor påverkan på vår lokkapacitet. Vi ska installera den här ombordutrustningen. Det innebär att vi kommer att ha ett lok mindre att tillgå under de tre och ett halvt år som det tar att installera utrustningen, säger Anders Björnström.
Är orolig att det ska drabba leveranserna?
– Det är vi. Absolut, säger Anders Björnström
LKAB föreslår att systemet ska vara bättre testat innan det beslutas om införande och vill också få skjuta på införandet ett par år.