Känsla av gemenskap viktigaste budskapet i IS propaganda

11 min

Islamiska staten har som ingen terrorgrupp tidigare nått ut i sociala medier och rekryterat med sin propaganda. I två år har medieforskaren Michael Krona vid Malmö högskola följt den propaganda som IS sprider via sina officiella kanaler, och i en intervju med vår reporter Henrika Åkerman visar han hur propagandan ser ut.

– Jag tror att det allra viktigaste budskapet under den här tiden har varit att visa upp en känsla av gemenskap. Jag tycker att det går igenom så stor del av materialet - att visa att människor som är en del av islamiska staten har en mening i sina liv, att man fyller en viktig funktion i det, säger Michael Krona.

Enligt honom har den bilden varit viktig för att gruppen kunnat rekrytera, eftersom den står i kontrast till de brutala avrättningsfilmer som också sprids av islamiska staten. Enligt Michael Krona har IS också haft en medveten strategi där man haft olika budskap för att locka olika grupper. Michael Krona liknar hur Islamiska staten arbetar med propaganda med hur ett företag arbetar.

– Att se hur en jihadiströrelse idag arbetar med media, det är egentligen som vilket företag som helst, man ska marknadsföra sig på Twitter, man ska vara på olika videosajter och producera material. Så det finns en logik som vi känner igen från vårt samhälle och sätt som företag arbetar på.

I takt med att IS trängts tillbaka i Syrien och Irak har mängden propaganda minskat. Samtidigt har andelen som innehåller skildringar av våld och uppmaningar till attentat ökat.