Staden lovar ordning efter att avtal med taxibolag hävts

2:25 min

Taxibolaget Favura får inte fortsätta att köra skolskjutsar och taxi för funktionshindrade. Stockholms stad har hävt avtalet med omedelbar verkan.

700 resenärer i delar av Söderort berörs, och kommer nu att få åka med andra bolag.

– Det blev ett akut läge som krävde snabba åtgärder, säger Christer Edfeldt, chef för Stockholms stads serviceförvaltning.

Favura var ett av de företag som lämnade in anbud till upphandlingen och kvalificerade sig. Stockholms stads bedömning var att de hade tillräckliga förutsättningar för att utföra sitt uppdrag, säger Edfelt.

– Men när det sen blev skarpt läge visade det sig att Favura misslyckades – kapitalt till och med.

Det är äldre, vuxna och barn med funktionsnedsättningar som beviljats transport till jobb, verksamheter eller skolor i Söderort. De 700 personer som Taxibolaget Favura fick i uppdrag att köra kommer nu att fördelas mellan bolagen Taxi Stockholm, Samtrans, Sverigetaxi, Taxi Kurir och Södertälje taxi.

I dag är det omkring 4 300 personer i Stockholm som är beviljade persontransport i stadens regi. De som nu berörs är bosatta i Årsta, Enskede, Vantör, Farsta och Skarpnäck.

Det ska understrykas att de här transporterna inte har med landstingets ordinarie färdtjänst att göra. Där har det också varit trassel med hot om miljonviten.

– När det gäller Stockholms stads transporter ska det nu upphandlas på nytt, säger Christer Edfeldt.

– I bästa fall är det nya avtalet på plats i slutet av det här året. Det blir i så fall ett avtal som sträcker sig över två år, men förhoppningsvis ska transporterna fungera redan från och med i dag, säger Christer Edfeldt till P4 Stockholm.

För ett år sedan sade skolborgarrådet Olle Burell till P4 Stockholm att det nu måste bli ordning på stadens transporter och att en upphandling ska göras där priset inte ska vara det avgörande.

Men nu visar det sig att Favura var det bolag som la det absolut lägsta anbudet. Bolaget erbjöd ett  kilometerpris som var betydligt lägre än konkurrenternas – 22 kronor/kilometer jämfört med Samtrans kostnad på 28 kronor/kilometer.

Mot bakgrund av det som inträffat – vilka slutsatser drar ni?

– Ja, en lärdom är ju att vi får vara ännu försiktigare framöver med att utvärdera de anbud som kommit in, säger Christer Edfeldt.

Behöver de som ska transporteras, eller deras anhöriga, vara oroliga för hur det ska bli framöver?

– Vår bedömning är att det nu ska finnas en stabilitet i det här. Sen måste man minnas att det är fråga om en mycket komplex verksamhet, nästan 4 500 personer som åker kors och tvärs, som ska hämtas på ett ställe och åka till ett annat kanske på andra sidan staden på ett givet klockslag, säger han.

Det blir alltså fem taxibolag, däribland Taxi Stockholm och Taxi Kurir, som får ta över uteslutna företaget Favuras uppdrag.
Rolf Calissendorf, pappa till 16-åriga Elin som är beroende av persontransport, ser positivt på förändringen:
- Det här är ju bolag som är etablerade sedan länge så det känns tryggt.