
Flest klagomål på begagnade bilar
Mer än vart tionde klagomål som kommer in till konsumentverket från Skaraborg handlar om begagnade bilar. Det visar konsumentverkets statistik över 2016.
– Konsumenter har ofta orimliga förväntningar på ett bilinköp, säger Gustav Sandgren, vägledare på konsumentverkets upplysningstjänst "Hallå konsument".
Under 2016 fick konsumentverket in 2195 konsumentklagomål från Skaraborg. 254, eller 11,6 procent, av dessa handlar om begagnade bilar.
– Ett bilinköp är väl oftast det största köpet man gör ett år. Blir det då något fel så har konsumenten en tendens att klaga, säger Gustav Sandgren, vägledare på "Hallå konsument".
De här klagomålen gäller vid köp av ett företag och inte när privatpersoner köper och säljer bilar av varandra.
Enligt konsumentverkets statistik är hantverkstjänster det näst vanligaste klagomålet. Dessa står för knappt nio procent av klagomålen i Skaraborg.
Gustav Sandgren säger att bilhandlares ibland något tvivelaktiga rykte kan göra att konsumenter är mer benägna att klaga.
– Det finns väl en ganska spridd uppfattning att en del bilhandlare inte är helt ärliga och det stämmer säkert i många fall, säger Gustav Sandgren.
Vad ska man tänka på då när man köper en begagnad bil?
– Vi brukar rekommendera att man först och främst vänder sig till en bilfirma som har ett bra rykte och gärna att den firman är ansluten till någon av branschorganisationerna, säger Sandgren.