Fler känner sig lurade av telefonförsäljare

2:03 min

Drygt en person per dag klagar på telefonförsäljning till konsumentrådgivare i Uppsala län. Det är fler än för tre år sen.

Många är upprörda och känner sig vilseledda av telefonförsäljare säger konsumentrådgivaren Kristina Westling på Konsument Uppsala.

– Vi ser att folk är väldigt missnöjda. Vi hör att de är upprörda. Det största problemet är överraskningsmomentet. Och att de får mig att tacka ja till något jag kanske inte förstår, eller som låter bättre än vad det visar sig vara, säger Kristina Westling.

Anmälningarna om telefonförsäljning till Konsumentverket har minskat de senaste åren. Från 1.743 anmälningar år 2014 till 1.162 anmälningar år 2016.

Men det som anmäls har blivit grövre säger Carolina Andersson på Konsumentombudsmannen som har stämt flera telefonförsäljningsbolag.

– Det har blivit fulare. Bolag har inriktat sig på svaga konsumenter som är mycket gamla och sjuka, säger Carolina Andersson.

Hon säger också att säljaren kan ringa upp och säga att man har vunnit en tävling. Eller att det låter som att man får en rabatt av det befintliga telefonbolaget.

Det gör att den uppringda kan få nya abonnemang eller varor som den inte tycker sig ha beställt.

– Det har blivit mer utstuderade metoder, säger Carolina Andersson.

Under år 2016 fick konsumentrådgivarna i Uppsala län ta emot 387 klagomål om telefonförsäljning. Det är hundra fler klagomål jämfört med tre år tidigare. I hela Sverige har däremot klagomålen till konsumentrådgivare minskat med cirka 2.500 klagomål till 5.931 stycken år 2016.

Men på Konsument Uppsala tycker Kristina Westling att man ska helt enkelt inte köpa saker via telefonförsäljning.

– Jag ger alla rådet att tacka nej. Vi ser så många konsumenter som är missnöjda och besvikna. Hellre ett nej för mycket än ett ja för mycket, säger Kristina Westling.