Västernorrlänningar klagade mest på hantverkstjänster och begagnade bilar

3:12 min

Konsumenter i Västernorrland klagade mest på hantverkstjänster och begagnade bilar förra året. Det visar statistik från kommunernas konsumentvägledning och Konsumentverket.

Det är lätt att konsumera, men det kan vara svårt att vara konsument. Allra flest klagomål 2016 fick hantverkstjänster och begagnade bilar. Anledningar till att många klagomål har kommit kring begagnade bilar och hantverkstjänster är, enligt konsumentverkets jurist Josephine Slotte, att en renovering eller en bil ofta är förenat med dyra kostnader. Om det blir fel med en bil eller en renovering så kan det få stora konsekvenser för den enskilde.

– Det flest klagar på när det gäller hantverkstjänster är att det tog längre tid än vad man hade tänkt, att det kostade mer än vad man trodde att det skulle göra och att resultatet inte blev som man hade förväntat sig, säger Josephine Slotte, som just jobbar med hantverksärenden på Konsumentverket.

Vad ska man göra för att minska risken för att hamna i det här läget där man känner att man behöver framföra klagomål?

– Att göra ett bra förarbete är viktigt. Innan man hittar en hantverkare ska man ha gjort en plan för sig själv så att man vet exakt vad vill beställa från någon. Ju bättre underlag man har desto enklare är det för hantverkaren att ta till sig av vad du vill ha för resultat. Sedan är rekommendationer det säkraste sättet att få en bra hantverkare, be om referenspersoner som du kan kontakta, säger hon.