Pånyttfödelse för Skissernas museum

2:14 min

63 miljoner har det kostat. Men nu är det klart – ombyggnaden och uppfräschningen av Skissernas museum i Lund, som ledningen hoppas kommer göra museet mer tillgängligt och locka fler besökare.

På lördag blir det nyinvigning av det över 80 år gamla museet. Bland annat med en utställning med street art-konstnären Swoon som gör en åtta meter hög väggmålning av en syrisk kvinna. Bilden tycker hon passar i museet.

– Min syn på museet är att det genomgår en pånyttfödelse. Det här projektet handlar om Sverige just nu, vad som händer i landet och hur vi kan mötas. Offentlig konst har alltid varit en del av vårt dagliga liv. Jag har jobbat mycket utomhus. Men här tar jag med mig traditionen från street art med inomhus för att kunna delas av besökarna.

Hennes verk bygger på möten med en ung syrisk kvinna och en ensamkommande ung man från Afghanistan och är del i ett större storytellingprojekt som Skissernas museum medverkar i.

Förutom Swoons utställning öppnar även tillfälliga utställningar med Charlotte von Poehl, Andreas Eriksson och Elding Oscarson, av vilka de sistnämnda är arkitekterna bakom utbyggnaden av Skissernas museum.

Museets samling består idag av över 30 000 skisser, modeller och förlagor till färdiga verk av offentlig konst. Matisse, Sonia Delaunay, Sigrid Hjertén, Isaac Grünewald och andra finns representerade.

I ett och ett halvt år har museet varit stängt för ombyggnaden. Förutom en ny entré och restaurang har hela huset fått en uppfräschning. Många av verken har hängts om, för att göra allt mer begripligt och tillgängligt. En tidigare innergård har nu blivit en ny sal där man hoppas kunna ha många diskussions- och performancearrangemang i framtiden. Dessutom har samlingen digitaliserats. Sammanlagt har det kostat 63 miljoner.

Vanligtvis ligger man på mellan 15 000 och 20 000 besökare på ett år. Men ombyggt hoppas museichefen Patrick Amsellem på en ökning.

– Kan vi få en tredjedel fler besökare efter att vi öppnat är jag jätteglad. Vi vill såklart fortsätta jobba mot våra traditionella målgrupper, men unga vuxna studenter är jätteviktiga för oss i det här arbetet. Att vi gör museet mer tillgängligt.

Men det är fortfarande ett museum med fokus på den konstnärliga processen, och det kommer väl aldrig kunna locka lika mycket folk som museer som visar färdiga resultat?

– Det vet jag inte om jag kan hålla med om. Det man kan se på det här museet är ju någonting som man inte kan se någon annanstans. Här får man en inblick i de rum som annars är stängda. Vi får ju aldrig se hur konstnärer jobbar. Men här kan vi visa skisserna och processarbetena, säger Patrick Amsellem.