Miljoner ska locka turister från utlandet

2:07 min

Gotland vill ha fler turister från utlandet – nu satsar regionen en miljon kronor på en ny strategi, och en kvarts miljon på ett nätverk för kryssningsturism.

Dessutom ska en stor del av de hundra så kallade Peter Larsson-miljonerna satsas på besöksnäringen. 

Regionstyrelsens ordförande, Björn Jansson (S): 

– Dels handlar det om internationaliseringen, det är ju egentligen i den delen som vi ligger mycket efter. Vi har inte tillräckligt mycket internationella gäster på Gotland utan där släpar vi efter. Och det är väl en av de stora förflyttningar vi skulle behöva göra, att bli bättre på de internationella besökarna. 

Under torsdagen beslutade regionstyrelsen därför att Region Gotland ska satsa en miljon kronor på att ta fram en ny besöksnäringsstrategi. Ett dokument som enligt Björn Jansson behövs för att få alla de som jobbar med turism att dra åt samma håll. Dessutom satsar regionen en kvarts miljon på ett nätverk som ska förbereda Gotland på att ta emot de kryssningsresenärer som väntas när kryssningskajen står färdig 2018.

– Har vi tolkar, klarar vi att guida på olika språk? Italienska, franska och sånt... Vi kan få hit kineser också och hur hanterar vi en mängd kineser som vill ha guidning? Det finns utmaningar inom tolksidan, det finns andra utmaningar, logistiken... Jag kan ju tänka mig att många av kryssningsturisterna vill nog åka till Bergmancenter och se på Bergmangårdarna. Och det är ju en uppmaning och utmaning för de företag som ska ta emot. Så vi har att jobba med de företagen och få dem att inse att de måste snäppa upp i sin egen organisation för att kunna vara en bra del av det här, säger Björn Jansson. 

Och för just företag – och andra aktörer inom besöksnäringen – finns det nu möjlighet att få del av de hundra miljoner kronor som Gotland utlovades som kompensation när regeringen föreslog att Ojnare skulle bli ett Natura 2000-område; de så kallade Peter Larsson-pengarna, som bland annat ska satsas på hållbar besöksnäring. 

– Här finns det pengar att hämta för att kunna utveckla den egna besöksnäringen. Så mycket ligger nu på näringen, att själva ta för sig av de hundra miljoner som ligger och väntar på dem, säger Björn Jansson.