"Röhsska speglar inte längre det som händer"

1:55 min

Efter flera år av arbetsmiljöproblem fattades beslutet att Röhsska museet i Göteborg ska hålla stängt i 15 månader. Hela verksamheten ska ses över och personalen har erbjudits frivilliga avgångsvederlag. Nu väcks frågan om hur förändringarna påverkar museets position i designsverige.

Ingrid Norrman, kultur- och nöjeschef på Göteborgs-Posten, har följt utvecklingen på Röhsska museet under flera år.

– Röhsska har i 100 år varit Sveriges enda specialmuseum för design och konsthantverk. Och idag när design blir allt viktigare i skapandet av allt från kommunala papperskorgar och busskurer till mode och konst så är det oerhört sorgligt att Röhsska inte längre finns med för att spegla det som händer, säger hon.

Under de 15 månader som Röhsska museet kommer att hålla stängt ges personalen möjlighet att arbeta på andra platser inom förvaltningen, men nu erbjuds de också ett avgångsvederlag som enligt kulturförvaltningens HR-chef efterfrågats av personalen själva.

Enligt Ingrid Norrman är det svårt att avgöra om stängningen kommer att lösa de arbetsmiljöproblem som museet har tampats med, däremot tror hon att museets position kommer att försvagas ytterligare under tidsperioden. Röhsska förlorade sitt nationella designuppdrag för ett och ett halvt år sedan. Och nu finns risken att Stockholm blir Sveriges nya designcentrum, tror Ingrid Norrman.

– Det skulle kunna resultera i att museet blir en slags göteborgsk filial för design och konsthantverk och det vore ju jättesynd för det här museet har en fantastisk samling och en lång historia. Det är viktigt att de här centrala platserna inte bara finns i huvudstaden utan att de finns utspridda i landet och därför har det varit väldigt bra att Göteborg har haft Röhsska museet.

Röhsska stänger den 27 februari och öppnar inte igen förrän sommaren 2018, men en annons för jobbet som museichef ligger ute. Flera tidigare Röhsskachefer har kritiserats för att sakna designkompetens, och det är en kompetens som Ingrid Norrman tror är nödvändig för Röhsskas framtid.

– Det är jätteviktigt att man får en person som verkligen kan ämnet och har en vision om vad hen vill göra med museet, säger hon.