LTU:s järnvägsteknik används i södra Sverige

1:37 min

Punktligare tåg och bättre underhåll av våra järnvägar. Det var målet när Luleå tekniska universitets projekt ePilot för tre år sedan startade sin testverksamhet på bansträckan mellan Boden och Luleå.

Men resultaten var så lyckade att tekniken nu ska införas på järnvägssträckor i södra Sverige innan den förhoppningsvis inom några år kommer att finnas i hela Sverige men även internationellt, berättar Ramin Karim, professor i e-underhåll vid LTU.

– Vi har startat i Norrbotten, vi lyfte ner det till södra Sverige. Tanken är att göra en nationell plattform, men där slutar det inte utan vi vill komma ut. Vi vill göra Sverige till en internationell testbädd för järnvägstrafiken så nästa steg är att ta sig till Europa, säger han. 

Det var för närmare 11 år sedan som universitetet började titta på hur man med hjälp av den nya teknologin kunde underlätta beslutsfattandet och effektivisera underhållet på järnvägarna runt om i landet.

Och även om den nya tekniken just nu införs söderut så kommer det dröja ett tag innan Norrbotten, och resterande landet, kommer ha ePilots teknik. Trots det så kan resenärer redan inom kort börja märka en skillnad menar Ramin Karim. 

– Vi skulle kunna se skillnader innan 2017 är slut. Tågen kommer att vara bättre i tid och ha mer kapacitet. Ju färre underhållsaktiviteter desto mer tid på spåret och då är det fler tåg som kan rulla.