Klagomålen på färdtjänsten minskar

1:11 min

Ett drygt halvår efter att Keolis tog över den värmländska färdtjänsten kvarstår flera av de problem P4 Värmland rapporterade om i höstas, men problemen har blivit färre. Det konstaterar Anders Wahlén, servicetrafikchef på Värmlandstrafik.

– Tyvärr så har det varit en lång process att komma till rätta med de initiala problem vi hade när vi drog igång den här nya trafiken den 1 juli, säger Anders Wahlén. Det är bara att beklaga.

Då talades det om intrimningsproblem, men det tycker inte Anders Wahlén att man kan skylla på längre. 

– Vi har fått dra igång ännu mer insatser vad gäller kvalitetsförbättring.

Klagomålen handlar till exempel om försenade bilar, långa telefonköer och irriterade förare. Efter några månader med i medel 30 klagomålsärenden kom det i januari in 17 stycken angående Värmlandstrafiks färdtjänstresor. En vikande trend och dessutom färre klagmål av allvarligare art, som dåligt fastspända rullstolar, enligt Anders Wahlén. Han arbetar nu för att klagomålen ska minska ytterligare.

– Kvalitetsarbete tar aldrig slut och vi har en ambition att över tid bygga Sveriges bästa servicetrafik. Så vi jobbar väldigt intensivt tillsammans med vår trafikbolag för att komma dit.