Gott betyg för Värmlandstrafik

1:13 min

Kunderna inom värmländsk färdtjänst och sjukresor är i stort mycket nöjda med verksamheten. Det visar Värmlandstrafiks nya undersökning av kundnöjdhet, som presenteras idag.

Bland annat är det bemötandet från resebokningen och från förarna som får gott betyg, drygt 4,6 på en femgradig skala.

– Det är väldigt höga betyg, så det är väldigt glädjande att kunna se det, säger Värmlandstrafiks servicetrafikchef Anders Wahlén. Det var ett oväntat högt resultat, med tanke på de bekymmer vi haft sedan trafikstarten.

Drygt 100 kunder har intervjuats om sina erfarenheter av Värmlandstrafiks servicetrafik, alltså framför allt färdtjänst och sjukresor. Gott betyg för bemötandet alltså, för trygghet och komfort under färden och förtroendet för förarna. Något sämre betyg blir det för informationen vid försening. Enkäten visar också att kunderna inte vill ha bokningen via en mobil app.

Samtidigt presenteras en rikstäckande undersökning om kundnöjdhet i servicetrafiken, Anbaroundersökningen, som visar att Värmlandstrafik här har 89% nöjda kunder, vilket är en minskning från i fjol på fyra procentenheter. I många år har Värmlandstrafik legat över riksgenomsnittet, men så är inte fallet i den senaste undersökningen.

– Ser vi till 2016 så ligger vi knappt på rikssnittet, men det är givetvis något som vi nu ska ta oss över. Det är vår ambition, helt klart, säger Anders Wahlén.