KONSTRECENSION

”Marina Abramovic leder oss in i en tillfällig men intensiv gemensam tillvaro”

2:01 min

Stockholm är en av Europas körtätaste städer och konstnären Marina Abramovic har sammanfört ett stort antal körer till en hel veckas performance i Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen.

Att hålla en främmande människa i handen och låta sig ledas, det kanske inte tycks vara en svår sak. I ett samhälle lutar vi oss mot varandra hela tiden utan att nödvändigtvis märka det, först som sjukpatient eller som förälskad känner man sig direkt beroende av någon annan. Det är med hjälp av små handlingar och rörelser, som att hålla hand, som Marina Abramovic leder oss in i en tillfällig men intensiv gemensam tillvaro.

Eric Ericssonhallen är en avsakraliserad kyrkobyggnad, och den är speciell på så sätt att den är oktagonformad. När man har fått lämna in sina kläder och tillhörigheter i garderoben får man i strumplästen träda in i en befolkad sal där alla rör sig långsamt. Det är en körkonsert och ett andligt massmöte. Sången, som varierar i språk och sångtradition, förstärks av den runda byggnadens akustik.

Olika svartklädda personer söker din blick, tar din hand, och hjälper dig genom upplevelsen. Ibland får du stå i en klunga tillsammans med andra, och kanske lägga handen på någons axel, ibland får du sitta eller ligga ner på golvet, och bli berörd på huvudet eller fötterna. De svartklädda är performers som tagit instruktion av konstnären, men de känns som budbärare från en annan värld, så vänliga och omhändertagande som de är.

Salig under det 30 meter höga kupoltaket tänker jag på hur filosofen Judith Butler beskriver sårbarhet. Hon menar att alla levande varelser har något gemensamt och det är att våra liv är osäkra, att vi är sårbara. Och det är inget som måste övervinnas menar hon, tvärtom så är idén om säkerhet och kontroll något som ofrånkomligen leder till våld, det är sårbarheten vi ska frammana. Och det är precis vad Marina Abramovic får oss att göra, i det lugna men händelserika mikrokosmos som hon har skapat.