Malmö

Svek tydliggörs baklänges på Malmö stadsteater

4:46 min

Lögner, svek och vikten av att hålla masken. Det handlar en av nobelpristagaren Harold Pinters mer kända pjäser om. Nu sätts ”Svek” upp på Malmö stadsteater.

Pjäsen är ett triangeldrama om en kvinna som är otrogen med makens bästa kompis.

Dessutom spelas hela handlingen upp baklänges, så att publiken vet mer om framtiden än vad karaktärerna på scen gör.

Det handlar om svek, men också om spelet som omger, där man upprätthåller en fasad. Karaktärerna pratar om allt möjligt, men det är som om de pratar kring, men aldrig kommer till kärnan.

Erik Borgeke är en av skådespelarna.

– Jag tror att Pinter var en god lyssnare och hade en förståelse för och djup insikt i vad som som sägs i undertexten, och vad folk vill undvika att tala om. Och i Pinters pjäser blir det så tydligt att de inte talar om kärnan.

Pinter beskrivs ofta som favorit hos skådisar, varför?

– För att det är så välskrivet och kanske för att han har en erfarenhet som skådespelare själv. Han ger förtroende till regissör och skådespelare, han skriver inte någon på näsan. Han ger förtroende till den som arbetar med det.

I och med att pjäsen spelas baklänges blir det efterhand alltmer tydligt för publiken hur karaktärerna inte bara sviker varandra utan också sina egna ideal.

Svek blir till och med en möjlighet. Och då för att vinna makt, säger regissören Dennis Sandin och till slut är svek nästan ett livselexir.

– Ja, man bäddar in sitt svek i en ny lögn och får den att fungera och då har man vunnit någonting.

Som ett maktspel?

– Ja ett maktspel men det kanske också är det som är kärleken: att vinna - beroende på hur man ser det. Man har ett behov, man får det tillfredsställt, förutsättningarna ändras och man måste fortfarande ha sitt behov tillfredsställt. Och till slut har man byggt upp en chimär, en lögnvärld.

Premiär på Svek är 11 mars.