Helt ny t-banelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan

2:59 min

Förhandlingen mellan landstinget, Stockholms stad och regeringen är klar: Det blir ny tunnelbanedragning, Roslagsbanan byggs ut och Älvsjö-Flemingsberg får ny tvärspårväg.

För drygt ett år sedan satte sig staten ned med bland annat landstinget och Stockholms stad för att bestämma vad man ska satsa på när det gäller större utbyggnader av kollektivtrafiken och bostäder.

Här är de resultat som regeringen och regionen kommit överens om och har presenterats hittills. 

Det handlar om fyra kollektivtrafiksatsningar:

  • Ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan med sex nya stationer. Älvsjö tänkt att avlasta T-Centralen
  • Förläng Roslagsbanan till T-Centralen via Odenplan
  • Utbyggd Spårväg syd mellan Flemingberg och Älvsjö
  • Tunnelbanestation vid Hagalund mellan Arenastaden och Hagastaden

Iréne Svenonius (M), finanslandstingsråd och Karin Wanngård (S), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms kommun, har under presskonferensen berättat att de avslutade förhandlingarna under torsdagsmorgonen.

− Detta är en stor dag då vi har kommit överens om infrastrukturåtgärder som avsevärt kommer att förbättra kollektivtrafiken och tillgängligheten i Stockholm, säger regeringens förhandlare HG Wessberg, vid pressträffen.

Kostnaden hamnar drygt 25 miljarder kronor och kommer bland annat att finansieras av höjd trängselskatt.

Byggstart för de nya linjerna är tidigast 2026. Parterna räknar med att den nya kollektivtrafiken innebär att runt 100 000 lägenheter kan byggas i koppling till utbyggningen.

En del av finansieringen blir genom att höja trängselskatten i Stockholm. Trängselskatten kommer att börja gälla en halvtimme tidigare på morgnarna och avgift införs vissa dagar före helgdag. Under de trafikintensivaste månaderna väntar en höjning till max 45 kronor per passage.