Ministern och branschen i möte för att förhindra terrordåd med lastbil

1:39 min

Just nu pågår ett möte på Näringsdepartementet mellan infrastrukturminister Anna Johansson och bland annat åkeribranschen för att diskutera åtgärder för att förhindra att lastbilar kan användas vid framtida terrordåd.

Den snabbaste åtgärden handlar helt enkelt om att förhindra att obehöriga kan ta sig in i lastbilen, menar Hans-Åke Danielsson som är presschef på lastbilstillverkaren Scania.

– Det handlar om att försvåra tillträdet till bilen. En bil som är låst kan inte startas utan nyckel och behöver nyckeln sitta i och motorn vara påslagen vid lastning och lossning så finns det möjlighet att låsa dörren med fjärrkontroll. Det är möjligt redan idag, säger Hans-Åke Danielsson på Scania.

Lastbilar har använts vid terrordåd i bland annat Berlin, Nice och i fredags i Stockholm. Nu vill infrastrukturministern Anna Johansson förhindra att lastbilar används vid terrordåd och hon har därför samlat lastbilstillverkare, åkeribranschen och andra aktörer för ett möte som pågår just nu. Branschen lyfter fram en rad tekniska lösningar, exemplevis fingeravtrycksläsare, det menar Mikael Schwartz som är säkerhetschef på Schenker.

– Som du har på din telefon idag där du för att öppna telefonen behöver ett fingeravtryck. Man kan leka med tanken att ha det till tändningssystemet. Det i kombination med rätt nyckel. De här åtgärderna gör ju att det finns en viss förhöjd hotbild för chauffören så vi får ha en rejäl diskussion om detta i så fall, säger Mikael Schwartz på Schenker.

En annat förslag är att programmera lastbilarna med hjälp av gps-utrustning så att de inte kan köra över en viss hastighet på särskilda gator, menar Hans-Åke Danielsson på Scania.

– I dagens lastbilar finns gps och digitala kartor och myndigheter, kommuner och polis kan då komma överens om att de här gatorna, de här torgen är säkerhetszoner där fordon inte får framföras snabbare än till exempel tio kilometer i timmen. Då kan man programmera fordonets gps-karta att när man kommer in i det området då går inte lastbilen att köra fortare än den stipulerade farten. Det är tekniskt möjligt men det finns inte idag men det går att införa, säger Hans-Åke Danielsson på Scania.