Hamnkonflikten fördjupas efter Sveriges Hamnars nya policy

1:27 min

Konflikten i Göteborgs hamn riskerar utvidgas när arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar nu beslutat om en ny policy gällande fackföreningar. Hamnarbetarförbundets inflytande i alla landets hamnar ska minskas till ett lagligt minimum då de inte har kollektivavtal.

De ska inte få förhandla enligt medbestämmandelagen i alla frågor, eller så ska kanske ingen betald facklig tid utgår för fackliga förtroendemän. Det enligt ett internt dokument som P4 Göteborg kommit över.

– Respektive företag måste se över vad man har för relationer till olika fackföreningar. Har man erbjudit mer än det som gäller enligt lag. Då får man titta över det, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar till P4 Göteborg.

Då ska man ta bort det?

Ja, det går ju ut på att man inte ska ha kvar den här typen av förmåner, eftersom vi vill följa lagstiftningen.

Finns det något i lagen som hindrar att Hamnarbetarförbundet exempelvis får rätt att förhandla för sina medlemmar som varslas om uppsägning?

– Nej, det finns inget förbud, säger Joakim Ärlund.

Hamnarbetarförbundet är inte nöjda med den nya policyn. De säger nej till hängavtal till Transportarbetarförbundets kollektivavtal. De menar att de då skulle bli en betydelselös underavdelning till Transport. De har begärt förhandlingar med Sveriges hamnar om att få teckna ett eget kollektivavtal som en lösning på konflikten som har sitt ursprung i Göteborgs Containerhamn som ägs av APM Terminals.

– Jag ser policyn som en krigsförklaring mot Hamnarbetarförundet. Men frågan är hur hårt Sveriges hamnar kommer driva det här mot sina medlemsföretag. Om alla medlemmar kommer bete sig som APM gör måste vi agera, säger Eskil Rönér, ordförande Hamnarbetarförbundet.