Här anpassas hotellet för gäster med funktionsvariation

4:42 min

En särskild brödrost till den glutenfria frukostmackan och lägre disk i receptionen, det är ett par av anpassningarna som Scandic hotell i Luleå gjort för att bli mer tillgängligt för hotellgäster med funktionsvariation.

Hotellkedjans tillgänglighetsambassadör Magnus Berglund ligger bakom det systematiska arbetet med tillgänglighet. Det hela började 1999 då han själv blev sjuk i en reumatisk sjukdom, och 2003 började han jobba med tillgänglighetsfrågor på sin gamla arbetsplats.

– Det första vi gjorde var att all personal på huvudkontoret i Stockholm fick prova på att sitta i rullstol, berättar Magnus Berglund.

I dag är han på besök i Luleå med sin assistanshund labradoren Dixi, som följer honom överallt och hjälper honom i vardagen.

– Dixi bär till exempel min datorväska och i morse hoppade hon upp i sängen och gav mig mina kläder, säger Berglund som i dag utbildar personalen på Scandic hotell i Luleå i tillgänglighetsfrågor.