SOCIALA MEDIER

Facebook och Google dominerar (fortfarande) trafiken till artiklar – men vilken som är störst beror på innehållet

Analysplattformen Parse.ly har mätt och analyserat hur läsare hittar sina artiklar på nätet i snart fyra år. Sedan mätningarna startade har de noterat hur Facebook har dragit ifrån Google som trafikkälla. I årets rapport har de särskilt tittat på skillnader i innehåll och hur olika plattformar driver trafik till olika sorts ämnen. Och det var tydlig skillnad i vilken av nätjättarna som var störst beroende på ämne.

Parse.ly har i sin The Authority Report analyserat trafik till över 10 miljoner artiklar i deras nätverk under 2016 och tittat på vilka plattformar som driver trafik till vilka ämnen - indelade i kategorier som politik, sport, livsstil, tech, nöje, utbildning och forskning, krim, business och så vidare. Topplistan på plattformar som drev trafik var i deras undersökning Facebook (40%), Google Sök (37%), Twitter (2,3%) och Yahoo (1,8%)

En tydlig slutsats de drar är att olika plattformar gynnar olika ämnen. Exempelvis visade deras mätningar att Facebook drev mer trafik till material om presidentvalet i USA och till artiklar om livsstil och nöje än vad Google och övriga plattformar gjorde. Google var däremot en större trafikkälla än Facebook och övriga plattformar beträffande artiklar om tech, sport, affärs- och finansmaterial.

Här kan du läsa/ladda ner hela rapporten: The Authority Report