F1-bloggen: Hamilton är fansens favorit

Hundratusentals F1-supportrar har sagt sitt om favoritbanor, favoritförare och formel 1-tävlingarnas framtid.

Motorsport Netzwerk tillsammans med Nielsen Sports har för trettonde gången gjort sin årliga marknadsundersökning om formel 1. Den här gången kom man fram till att Lewis Hamilton är den populäraste föraren.

Cirka 20 procent av de dryga 148 000 formel 1-fansen som röstade tycker mest om Hamilton. Om man jämför med 2015 så har den trefaldige mästarens siffror fördubblats. 

Tvåa på listan är Fernando Alonso vars popularitet också ökat markant – med sex procent. Nästan oförändrad är siffrorna för Kimi Räikkönen, trea, och Sebastia Vettel, fyra. Daniel Ricciardo är femma, men han fick inte lika många röster som för två år sedan. Hans stallkamrat hos Red Bull, Max Verstappen, ökade men fick ändå inte lika många röster som Daniel. Max Verstappen är den yngste föraren, men är omtyckt av främst de äldre f1-fansen enligt undersökningen.

De andra på listan var Felipe Massa, som kör sin 15:e säsong, Romain Grosjean, Valtteri Bottas och Nico Hulkenberg.

Alla som svarade sa också att de har nu en mycket mer positiv bild av formel 1. För två år sedan var bilden negativ; då tyckte man att det var långtråkigt och dyrt och framtidsutsikten såg mörk ut. Nu säger man att under de två sista åren har formel 1 blivit mycket mer spännande, uppfinningsrik, underhållande och kanske det viktigaste: prestigen har ökat. Undersökningen gjordes tidigt i våras och då var säsongen bara två lopp gammal. Den började i Australien och slutade veckan innan Kina.

I undersökningen fick fansen välja ut fyra banor som absolut tvunget måste vara med. Svaret blev egentligen ingen överraskning. Monaco, Monza, Silverstone och Spa. Fyra klassiska tävlingar. Vad som är synnerligen intressant är att det är de banor som haft störst problem med den f.d. f1 chefen Bernie Ecclestone när det gällde nya kontrakt. Man skulle också sakna Tyskland och Frankrike.

På önskelistan står också stopp för att tanka, att man går tillbaka till den gamla trotjänaren V8-motorn, att team kan köpa bilar från t.ex. Mercedes, Renault eller Ferrari och fler däcksleverantörer. Man skulle heller inte ha något emot en begränsad budget och att den förare som kör loppets snabbaste varv får en poäng för det.

Vad man däremot absolut inte gillar är konstgjorda hjälpmedel för att göra loppen mer spännande, exempelvis att man vattnar banan, kör kortare lopp eller använder en omvänd startordning. På den listan fanns också extra vikter, lopp på lördagen och däck som slits snabbare.

1.127 fans i Sverige var med och röstade. I Danmark var det 1.184, Norge 384 och inte helt oväntat var Nordens största uppslutning från Finland. Där röstade 6.249 personer.

Gustav Malja skall testa en Sauber i Ungern i slutet av juli. Dra inga förhastade slutsatser av det, som att han skall köra F1 nästa år, eller ersätta Marcus hos det schweiziska teamet. Det är en chans för Gustav att visa vad han kan men inte mer.

Gene Haas, som äger F1-teamet Haas, har slagit till igen och med sin kommentar får han inte fler vänner. Tvärtom. Amerikanen säger att Liberty Media (ägare av F1) skall vara försiktiga med att ändra hur pengarna fördelas mellan teamen. Han fortsätter att säga att de stora skall tjäna mer och att det inte ska finnas en socialistisk struktur.

Det nuvarande kontraktet mellan Fia, FOM och teamen går ut 2020 och innan dess kan de nya ägarna inte ändra något. Men sedan vill Liberty Media att den bonus som Ferrari, Red Bull, Mercedes, McLaren och Williams får skall försvinna eller åtminstone sänkas rejält. Något som cheferna för de mindre stallen håller med om.

Haas försvarar sin ställning med att säga att de största teamen har varit med i 50 år och har därför förtjänat bonusen.

Så om jag förstår mr Haas rätt. De lag som varit med sedan starten av den högsta fotbollsserien i Sverige skall få en extra bonus även om man blir femma från botten. Eller som McLaren förra året - de blev bara sexa av 10 och nästan 700 poäng efter Mercedes. 

Ta bort bonusen. Fördela alla inkomster rättvist och ge det vinnande teamet en hyfsad slant för varje seger, tycker jag.

Sedan kommer ett uttalande som jag inte förstår efter som Haas pratar emot sig själv och drar paralleller med sin tid i NASCAR.

– Teamägarna är de sista på stegen när det gäller inkomster och de får kämpa. Eftersom antalet tittare går ner minskar också antalet sponsorer. Det har varit mycket svårt i NASCAR och jag tror till viss del att stall som är beroende av sponsorer börjar få det svårt att hitta storsponsorerna.

Media skriver mycket om det men tyvärr har teamen inte en stark position och har inte mycket att säga till om när det gäller hur pengarna fördelas, för de äger inte formel 1.

Och kanske tur det med tanke på amerikanens tankegång. De små har länge kämpat för att överleva. Flera har fått slå igen. Senaste offret var Manor i fjol. Även Sauber var nära men räddades i sista sekund. Det stämmer att det har blivit mycket svårare att hitta en storsponsor. Ett sådant välkänt team som McLaren har försökt i flera år men misslyckats.

Det är enkelt för Haas att säga det han gjort. Han är en mycket förmögen man som hittills betalt det mesta ur egen ficka. Och går det som han vill kommer de små teamen att försvinna, för de har inte råd längre. Då blir det fem team som kör inför tomma läktare och svarta tv-skärmar, för ingen kommer bry sig.

Det är absolut ingen socialism om man fördelar inkomsterna på ett annorlunda sätt. Bara mer rättvist.