Sverige stort steg närmare flygskatt i dag

1:42 min

Trots omfattande kritik från oppositionspartierna och hot om att stoppa regeringens budget, lägger regeringen i dag fram förslaget om att införa en flygskatt från den första april nästa år.

Flygskatten är en av de skatter som de borgerliga allianspartierna sagt att dom vill stoppa i höstens budget. Sverigedemokraterna är också emot förslaget.

Men det hindrar inte regeringen från att i dag ta beslut om en proposition säger biträdande finansminister Per Bolund.

– Ja nu går vi med en lagrådsremiss på flygskatten, där vi nu tar ett steg vidare för att flyget också ska betala för den klimatpåverkan som man orsakar.

Men om det då skulle bli en regeringskris av det här, är ni ändå beredda att lägga förslaget i budgeten?

– Ja vi tror ju inte att någon i dagens läge är beredd att kasta ut Sverige i politiskt och ekonomiskt kaos.

Regeringen tar förslaget i dag och skickar det vidare till juristerna i lagrådet för bedömning. Och en proposition ska läggas i höst.

Flygskatten är tillsammans med företagsbeskattningen, de så kallade 3:12-reglerna, och att fler får betala statlig skatt, de skatter som de borgerliga allianspartierna vill stoppa i regeringens budget i höst.

Allianspartierna har olika förslag på hur det ska gå till. Det krävs hjälp av Sverigedemokraterna. Men biträdande finansminister Per Bolund tror inte att förslaget om flygskatt innebär någon risk för att budgeten som helhet ska stoppas.

– Vi har ju också varit tydliga att vi är beredda att diskutera politiska sakfrågor med oppositionen, men det har också varit uppenbart att det har inte funnits något intresse att föra den typen av samtal.

– Vi lägger fram ett samlat förslag till riksdagen och vi tycker ju att det har stora fördelar också att behandla det seriöst, och inte börja riva och slita i de förslag som hamnar på riksdagens bord.

Enligt förslaget ska flygresor inrikes och inom EU kosta 80 kronor mer och långflygningar upp till 430 kronor mer per resa.

Flera länder har redan flygskatt, till exempel Storbritannien och Tyskland. Det är Miljöpartiet som drivit fram förslaget som regeringen står bakom säger Per Bolund:

– Vi har ju varit väldigt tydliga med att vi behöver helt enkelt faktiskt ta betalt för dom utsläpp som flyget orsakar.

Fredrik Henriksson, presschef vid flygbolaget SAS, säger i en kommentar till Ekot att det av konkurrensskäl blir mycket svårt med ett påslag på biljettpriset på exempelvis 430 kronor och att SAS och andra bolag därför istället kan tvingas att bland annat minska turtäthet eller dra in flyglinjer.