KULTURNYTT OM INFLUENCERS, DEL 1

Allt vanligare att företag betalar "instagrammare"

3:35 min

Det blir allt vanligare att företag och varumärken marknadsför sina produkter via personer som är stora på sociala medier, så kallade "influencers", istället för att använda sig av traditionell reklam.

Genom att använda sig av influencers kan företag nå ut till en viss exakt målgrupp utan att lägga stora summor på annonser i till exempel tv, papperstidningar eller magasin.

– Reklamtröttheten hos allmänheten ökar allt mer, och framför allt den unga publiken flyr i dag traditionella medier och lägger istället mer och mer tid på sociala medier. Då vill företagen så klart hitta ett sätt att fortsätta nå ut till den köpstarka unga publiken, säger journalisten Amanda Törner.

Hon jobbar som reporter på Dagens Media och har under en längre tid följt utvecklingen med det som kallas för influencers. Influencers är ett samlingsbegrepp för personer som är kända på sociala medier, personer med en stor följarbas som anses vara lite extra inspirerande.

– De är profiler som har stor trovärdighet hos sin publik. De är också innehållsskapare och lever ofta på det här. Jag tror att "influencer marketing" bara kommer att växa framöver.

De är profiler som har stor trovärdighet hos sin publik.

Det som kallas för influencer marketing är marknadsföring där personer med ett nätverk av följare exempelvis gör recensioner om ett företags produkt eller tjänst och på så sätt hjälper till med marknadsföringen. Som betalning får man antingen varor eller pengar.  

– Varumärkena samarbetar med de här profilerna för att ta fram innehåll som publiken verkligen vill ha, istället för att profilen bara visar upp sitt ansikte i en annons i en tidning eller en skådespelare i en reklam.

Finns det inte en stor risk att de här profilerna blir utnyttjade av stora företag?

– Absolut, framför allt om det handlar om mindre influencers. I takt med att allt fler företag börjar ta sitt ansvar så kommer det inte att ske något utnyttjande av de här profilerna. Desutom har det även vuxit fram organisationer som fungerar som branschföreningar för de här lite mindre influencerna som hjälper dem och vägleder dem i sina samarbeten.

I ett pastellfärgat kontor i Västra hamnen i Malmö finns företaget Boostified. De arbetar uteslutande med att para ihop företag med influencers. Boostified har funnits i några månader nu och har runt 100 företag knutna till sig som de samarbetar med.

– Så som det ser ut idag så är det ett företag som hör av sig och vill samarbeta. Då går vi igenom deras varumärke, ser vilken målgrupp de har och efter det tar vi fram profiler som passar deras varumärke, säger Imad Ibrahim, vd för Boosified.

– De yngre får en större röst än vad man hade tidigare.

Jag tror att det kommer att bli mer och mer influencers.

Nathalie Lamerie, som arbetar med marknadsföringen, och Imad Ibrahim arbetade tidigare tillsammans på en sociala medier-byrå där de upplevde ett ökat tryck från företag att vilja samarbeta med influencers. Många ville desutom gärna komma i kontakt med mer okända, mindre profiler, och det var så idén till Boostified föddes.

– Oftast tog det mycket tid i form av resurser från personal som behövde leta upp alla de enstaka profilerna, eller så fanns det företag men de jobbade bara med större influencers och då kostade det lite mer. Så det fanns inget enkelt sätt att "connecta" de mindre influencerna med företag, säger Nathalie Lameri.

– Jag tror att det kommer att bli mer och mer influencers och att man inte kommer att behöva ha massa följare för att vara en influencer. Förut var man tvungen att vara en kändis för att vara en influencer, men idag kan man ha två tusen företag och ändå jobba med ett företag, säger Imad Ibrahim.