Tysk bilexpert: Priserna på dieselbilar kommer att påverkas

2:20 min

I Tyskland tilltar debatten om dieselmotorernas framtid efter domen i Stuttgart under fredagen som ger grönt ljus för ett dieselförbud i staden från och med första januari nästa år.

Den tyske trafikministern har nu press sig på att komma med lösningar på ett krismöte med branschen på onsdag för att stoppa förbudet. Och i Stuttgart får domen både ris och ros.

– Många saker kommer ju påverkas, men jag tycker det verkar vettigt, säger Tanja som tankar sin diesel i centrala Stuttgart. 

Irina som inte ens har en bil håller inte med.

– Det är ju bilindustrin som inte gjort sitt jobb, nu får kanske den enskilde bilägaren ta smällen istället, säger Irina.

Och Letertis, som står bredvid sin dieselmercedes som inte skulle godkännas om dieselförbudet i Stuttgart blir verklighet efter nyår, säger att han inte blir så glad över ett förbud, men att något måste göras, miljön blir ju bara sämre:

Letertis tror också att det nu kan bli svårt att sälja sin begagnade dieselbil.

En av Tysklands mest respekterade bilexperter, professor Ferdinand Dudenhöffer spår att efter priserna på dieselbilar efter domen i Stuttgart kommer påverkas

– Jag tror priserna på begagnade dieselbilar nu kommer rasa rejält, säger Fredinand Dudenhöffer.

Ja, många dieselägare här i Tyskland börjar efter alla turer, all debatt och nu även domen i Stuttgart om dieselförbud bli osäkra på hur de ska tänka. Men den tyske trafikministern, Alexander Dobrindt, försöker lugna.

– Generella dieselförbud är en felaktig politisk väg att gå, säger han.

Men trafikministern har nu ändå stor press på sig att agera. På onsdag träffar han de högsta cheferna för Tysklands bilföretag och efter domen i Stuttgart om ett dieselförbud som nu rycker närmare, inte bara i Stuttgart utan i många andra tyska städer, är trycket hårt på parterna att presentera lösningar på hur dieselmotorerna ska göras lagligt renare

– Det handlar om vi måste göra bilar som ständigt befinner sig våra städer renare och snabbare bygga om dem så det blir godkända, säger Alexander Dobrindt.

Hittills har iallafall ansvariga politiker och den samlade bilindustrin inte hittat en lösning som kunde övertyga domstolen i Stuttgart.

Billandet Tyskland väntar spänt på nästa steg i den här historien.

Enligt tyska medieuppgifter har biltillverkaren Audi bestämt sig för att på grund av dieselskandalen sparka fyra personer i styrelsen.