Turism

Krokoms kommun nysatsar på turism

3:15 min

I Strömsunds kommun har en turismstrateg anställts för att arbeta med turismutveckling. I Krokom arbetar flera aktörer med att hitta nya lösningar för hur turismarbetet i kommunen ska se ut.

Det är Turistkompaniet som på uppdrag av Krokoms kommun drivit turistbyrån de senaste femton åren. I höstas löpte kontraktet ut och turistbyrån la ner.

– För femton år sen ringde alla eller kom in och frågade efter boende. Nu är det ingen som gör det, säger Anneli Åman som länge arbetat på Turistkompaniet och byrån.

Under året samarbetar Turistkompaniet, kommunen och lokala näringsidkare för att ta fram en strategi för hur turismarbetet ska se ut framöver, och hur nya turister ska lockas till Krokom.

– Vi har inte gjort så mycket gemensam marknadsföring, men förhoppningsvis ska vi kunna ha det i framtiden, säger Anneli Åman.

Att turistbyråer lägger ner är inget ovanligt. Det menar Maria Lexhagen som är turismforskare vid Etour på Mittuniversitetet. Istället för byråer blir internet och sociala medier allt viktigare informationskällor för turister.

I sociala medier kan du få väldigt färsk information

– I sociala medier finns en aktualitet. Genom att ta del av de tjänster där andra människor har bedömt det hotell eller den restaurang du vill besöka, så kan du få väldigt färsk information, säger hon.

Det finns verksamheter runtom i Krokoms kommun som är beroende av turism. En av dessa är Mus-Olles Museum i Ytterån, där besöksantalet har ökat under sommaren. Eva Toresson är museets föreståndare, och hoppas att den nya strategin ska locka fler turister.

– Vi vill öka antalet besökare här, det är vad vi lever på. Det ska till lite engagemang också, det är inte bara att öppna dörrarna och vara här.

Och lite turister också?

– Ja, en hel del turister behövs för att det ska gå runt, säger Eva Toresson.