
Dieselns framtid hetaste frågan i tysk valrörelse
Frågan om dieselbilarnas framtid har nu blivit den hetaste frågan i den tyska valrörelsen. Både förbundskanslern Angela Merkel och Socialdemokraternas kanslerkandidat Martin Schulz försöker vinna väljare med kritik mot den tyska bilindustrin. Samtidigt kritiserar miljöorganisationer båda politikerna.
– Vad vi i dessa dagar får höra från förbundskansler Merkel om diesel går inte att acceptera.
Det säger Socialdemokraternas kanslerkandidat Martin Schulz idag.
Han försöker nu göra politiska poänger på vad han tycker är kristdemokraten Angela Merkels motsägelsefulla argumentation på senare tid i dieselfrågan.
Merkel kallade till exempel Schulz' förslag från förra veckan, att det bör införas en lag om säger hur stor procent e-bilar som ska finnas på tyska vägar vid en given tidpunkt i framtiden, för ogenomtänkt.
Detta samtidigt som hon själv för några år sedan satte uppe målet att det skulle finnas en miljon e-bilar på tyska vägar år 2020, ett mål som hon inte längre tror kommer uppfyllas.
– Denna sicksackkurs som Merkel har är verkligen inte acceptabel, säger Martin Schulz.
Merkel sa också igår för första gången att hon, utan att slå fast ett datum, nu är för att dieselmotorn kommer förbjudas någon gång i framtiden.
Miljöorganisationer går hårt åt båda kanslerkandidaterna, de kommer med förslag som inte är tillräckligt bindande, menar man.
– Det handlar fortfarande om att de båda vill hålla ryggen fri för de tyska biltillverkarna, säger till exempel Jürgen Resch, chef för organisationen DUH som driver frågan om dieselförbud i juridiskt.
Både Schulz och Merkel har dock de senaste dagarna gått hårt åt cheferna för de tyska bilföretagen.
De har med dieselfrågan slarvat bort det stora förtroendet som bilindustrin har, menar båda politikerna.
Men Merkel sa på ett valmöte igår att man måste se till att de tyska bilbolagen i framtiden också bygger, vad hon ser som de bästa bilarna:
– Det är en så stor del av vår ekonomi, sa Merkel.