Nya Tider-debatten dominerar mediernas bokmässebevakning

4:06 min

Debatten kring högerextrema Nya Tiders medverkan dominerar publiceringarna kring bokmässan i Kulturnytts genomgång. Endast var tionde publicering har handlat om författarbesök och teman.

"Fler författare ansluter sig till uppropet" och "Här är författarna som säger ja till mässan", två rubriker båda publicerade den 25 april i år i DN och SvD.

Två av över 200 publiceringar som berör bokmässan i Göteborg i sammanhang som handlar om reaktioner kring utställaren Nya Tiders medverkan.

Publiceringarna har varit insändare, krönikor, ledare och debattartiklar kring varför förlag, författare, journalister väljer att medverka alternativt valt att bojkotta. Det har till stor del också handlar om alternativa mässor och yttrandefrihet.

Kulturnytt har sökt på ”bokmässan” i nyhetsdatabasen Mediearkivet mellan januari och augusti i år bland tidningarna Sydsvenskan, DN, SvD, GP, Expressen och Aftonbladet.

Av 277 publiceringar vi gått igenom fördelar sig innehållet så här:

  •  205 stycken, alltså 74 procent, har handlat om eller på något sätt berört debatten kring utställaren Nya Tider.

  • 31 publiceringar, dvs 11 procent handlar om innehåll på mässan som rört författarbesök och teman.

  • 41 publiceringar, eller 15 procent, har handlat om till exempel tidigare mässor

Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Handelshögskolan i Göteborg tror att den här fördelningen i det mediala fokus som varit har påverkat mässans varumärke.

 

 

– Givetvis så påverkar det. Om väldigt mycket av det som det pratas om kring ett varumärke handlar om något annat än det du faktiskt vill ha fokus på, något annat än det du står för, då påverkar det, säger Eva Ossiansson. 

Frågan är hur debatten kring mässan påverkat besökarnas syn på varumärket och att i slutändan faktiskt besöka mässan.

– Där är ju vi människor sådana att om vi tycker det är tillräckligt trevligt och roligt och det ligger nära till hands att gå på mässan, då tror jag att mediedebatten som förts haft en viss effekt av att folk tröttnat och inte tar in den mer, säger Eva Ossiansson. 

Birgitta Jacobsson Ekblom är kommunikationschef på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. 

– Jag tänker att den mest intressanta frågan är vad ni journalister tänker och vilket perspektiv man ger. Det är ju inte vi som gör avvägningen i det som publiceras. Jag förstår att frågan om Nya Tider är aktuell och intressant och det som hela den här debatten handlar om. Men jag ställer mig också frågan utifrån researchen du presenterar, om den fördelningen är rimlig, säger Birgitta Jacobsson Ekblom.

Det som inte speglats är mässans omfattande innehåll kring till exempel yttrandefrihet och källkritik, menar Birgitta Jacobsson Ekblom.

Och frågan är hur det mediala fokuset påverkat mässans varumärke?  

– Jag tror framför allt att debatten som var förra året när vi inte hade någon klar linje kring utställare, det tror jag inte var positivt för oss. Men nu har vi gjort ett gediget arbete och tagit fram riktlinjer och det tror jag på sikt stärker mässan, säger Birgitta Jacobsson Ekblom.

Och det som hände förra året, vilken skada gjorde det för varumärket?

– Jag tror att när man är otydlig så är det inte särskilt bra för varumärket och det var vi, vi var otydliga, säger Birgitta Jacobsson Ekblom.