Inte alltid bra med film i undervisningen

5:18 min

När tv:n åker fram i klassrummet jublas det ofta bland barn och ungdomar. Att se film är ett roligt inslag under skoltiden, men det är inte alltid det bästa för eleven, det visar den forskning som Maria Deldén idag försvarar i ämnet historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Umeå universitet.

–Spelfilm väcker ju starka känslor och engagerar oss. Det kan få oss att känna som att vi är på plats när något händer. Film är ett sätt att skapa en bild av det förflutna, det är en stark del av filmens kraft, säger hon. 

Ungdomar ser mycket spelfilm och spelfilm används också i historieundervisningen. Men vilken roll spelar den för hur elever skapar mening till historien? Maria Deldén menar att det är lätt att kontexten glöms bort när ungdomar ser film i skolan, och att det är viktigt att jobba mot det. 

– Vi känner empati och antipati, vi skapar olika känslor för offer och förövare i filmer. Hatet och vreden som man kan känna mot förövare kan hindra en djupare historieförståelse, säger Maria Deldén. 

I studien har elever och lärare bidragit med sina erfarenheter av olika filmer som Schindler’s List, Hotel Rwanda, Vredens druvor och München.

– Man kan inte lämna elever med en känsla av att förövare bara är galna monster. Det är inte så enkelt att förklara historien. Därför är det viktig att man pratar och jobbar med filmen efteråt.