Kristianstad

Psykoterapeuten Sofias råd

1:50 min

Vi är dåliga på att lyssna på våra kroppar. Det menar psykoterapeuten Sofia Samuelsson.
– Mycket huvudvärd, ont i magen, minnessvårigheter liksom koncentrationsproblem är några allvarliga tecken på utbrändhet.

Psykoterapeuten Sofia Samuelsson betonar först av allt att alla kan drabbas av utbrändhet. Men att alla har olika gränser för när den kan slå till.

– Och det är sällan man vet själv var man har sin gräns, säger hon.

Men när kroppen börjar säga ifrån med till exempel mycket huvudvärk, ont i magen, svårigheter med minnet, koncentrationssvårigheter och att man tappar ord, då ska man agera.

– Gör man inte det, då kan man dö. Så allvarligt är det.

Vila, vila och återigen vila, det är det bästa sättet att komma tillbaka efter en utbrändhet.

Sofia råder till att försöka vila hjärnan. Inte bara lägga sig i soffan och fortsätta tänka över allt man behöver göra. Nej, hitta ett läge, en situation där hjärnan slappnar av.

– Sömn är A och O och den är krånglig. Det gäller att hitta olika sömnstrategier – det kan jag och mina kollegor hjälpa till med. Ett tips är att använda sig av luktsinnet.

Luktsinnet i form av att man skär upp sin favoritfrukt i bitar, ställer frukten intill sängen. När du vaknar på natten och har svårt att somna om, lukta på frukten och du somnar om.

– Vila, vila och återigen vila, det är det bästa sättet att komma tillbaka efter en utbrändhet.