Eko-maten fortsätter växa

0:59 min

Försäljningen av ekologiska livsmedel fortsätter upp i Sverige, om än i något svagare takt än tidigare.

Marknaden omsatte i fjol nästan 28 miljarder kronor och det är den offentliga sektorn som leder utvecklingen.

I just skolor, i äldreboenden och i myndighetskök är andelen ekomat numera 35 procent enligt tidningen Ekowebs årliga marknadsrapport. Och i vissa områden av landet är andelen betydligt högre än så säger analytikern och redaktören Cecilia Ryegård.

– Det har ju fortsatt att öka väldigt snabbt i offentlig sektor och Sverige är i dag världsledande när det gäller eko-andel inom det offentliga. I Skåne har flera kommuner 100 procent. Storstadsregionerna och universitetsstäderna har också högre andel eko-livsmedel.

I Sverige köpte vi ifjol dagligen ekomärkta livsmedel för ungefär 76 miljoner kronor. Det efter en nära nog tio-procentig ökning av försäljningen under 2017.

Inom kött, frukt och grönt har det ekoproducerade länge varit stort men i nya varugrupper börjar nu ekologiskt också växa sig starkare.

– Bröd är en sådan kategori, liksom godis och kakor, säger Cecilia Ryegård.

Prognosen är att Ekolivsmedel kommer fortsätta växa i något långsammare takt framöver, med omkring 2 miljarder kronor per år, drivet bland annat av näthandeln där andelen eko-producerat generellt är högre än i den fysiska butikshandeln.

Ifall det sedan är just de Eko certifierade varorna som rent miljömässigt faktiskt är det bästa valet, det är inte helt självklart:

– Det är producerat utan bekämpningsmedel och utan konstgödsel och det har ju en påverkan på vår miljö, det kan man konstatera.

Men tar certifieringen hänsyn till transportvägar?

– Det gör det inte, säger Cecilia Ryegård, analytiker och redaktör på Ekowebb.