Mode

Faduma skapar globala kläder för affärskvinnor

4:37 min

Om det man letar efter inte finns, så får man göra det själv. Så tänkte Faduma Aden och startade sitt eget klädmärke.

För två år sedan grundade Faduma Aden, 28, Jemmila, ett Stockholmsbaserat modevarumärke som blandar muslimskt mode med skandinaviska influenser. Ett unikt koncept som har nominerats och vunnit innovationspriser. Idag föreläser hon i Nässjö och Jönköping på temat "Din bakgrund kan bli din framtid".

– Att våga ta steget, att våga ta initiativ, oavsett förutsättningar och bakgrund, det ska jag tala om.

Själv blandar Fadume österländskt med det nordiskt svala; stilrent, minimalistiskt i basfärger och "blingfritt", kläder som ska passa alla kvinnor som reser mycket  i jobbet och vill ha kläder som fungerar globalt.

– Jag saknade själv kläder som är riktade till muslimska affärskvinnor, eller egentligen alla internationella affärskvinnor. Det är min grundidé. Men det är också ett märke som stärker kvinnor.

Vad är då muslimskt mode för dig?

–  Just nu finns en industri som kallas Modest Fashion, där öst möter väst, med inspiration från kimonos, med bredare byxor och längre plagg. En blandning av saker, berättar Faduma Aden som sedan alltså lägger till det skandinaviska uttrycket i sina kläder.

Hon jobbar dessutom för att synliggöra intressanta och inspirerande muslimska kvinnliga ledare i syfte att stärka andra kvinnor.

– I augusti satt jag med i panel i ett stort ekonomiskt forum i Indonesien för att diskutera den globala modeindustrin, berättar Faduma.