Här tillverkas världens första eldrivna snöskoter

1:49 min

Efter att fordonsindustrin riktar in sig allt mer mot eldrift så tas nu de första liknande stegen inom snöskoterbranschen.

I finska Lappland i Rovaniemi lanserar ett företag det de kallar för världens första serietillverkade eldrivna snöskoter.

– Ja, utifrån det vi känner till så är vi först, säger Ari Karjalainen, vd för det lilla innovationsföretaget Aurora Powertrains.

Inför vintern producerade bolaget tio exemplar av en eldriven snöskoter som ser ut som vilken modern maskin som helst då chassit kommer från en av de större tillverkarna. Men den är luktfri, låter mindre än en vanlig bensindriven skoter och så medför den inte några utsläpp.

Inte något ljud och inte några utsläpp, säger Ari Karjalainen.

"Inte något ljud" är en sanning med modifikation, motorn och drivmattan känns långt ifrån tyst när Ekot provkör den. Och hur miljövänlig den är påverkas såklart av var elen som laddar upp det 70 kilo tunga batteriet kommer från, vilket företaget också påpekar.

Samtidigt har den sina begränsningar. Räckvidden är max fem mil jämfört med en bensindriven snöskoter som kan ta sig 20-30 mil på en tank. Och priset är tre till fyra gånger högre jämfört med en vanlig modern skoter, motsvarande runt 300 000-400 000 kronor.

Två begränsningar som gör att Valto Ristimella som är chef på snöskoterjätten BRP:s fabrik i Rovaniemi, inte tror att elskotern på kort sikt kommer att ta marknadsandelar. Runt 120 000 nya snöskotrar säljs världen över varje år där tyngdpunkten av marknaden finns i Nordamerika.

– Den är inte redo ännu. Men den kommer säkert. Men som en riktig business för marknaden så kanske det tar ändå 15-20 år innan vi är där, säger Valto Ristimella på BRP.

Vad tror du skulle kunna ändra på den bilden?

– Det är mest utvecklingen på batterisidan. Man ser det på bilindustrin också att de inte är färdiga ännu så vi är inte heller där, säger Valto Ristimella på BRP.