En magisk "Peer Gynt" på Dramaten - vi har mött regissören Michael Thalheimer

8:33 min

Tyske regissören Michael Thalheimer är en av de stora regi-stjärnorna just nu i det tyskspråkiga Europa. Hans uppsättning av Peer Gynt på Dramaten hyllas.

Thalheimers "Peer Gynt" har mötts av rad hyllningar med formuleringar som:

"Det är teater när teater är som bäst" DN
"Vildsint, vacker, grotesk och gripande" UNT

Om Erik Ehn, som gör Peer Gynt, skriver Expressen:
"Erik Ehns rörande rollprestation är ett imponerande teatralt maratonlopp"

Anneli Dufva träffade en lite spänd Michael Thalheimer ett par dagar före premiären i artistfoajén på Dramaten. Ett genomdrag hade gått dåligt och sedan hade nästa gått bättre. Men han var mycket nöjd över att vara i Stockholm och arbeta med Dramatens ensemble.

– Det är en ära att vara här.

Det är tredje gången Michael Thalheimer regisserar på Dramaten. Han har tidigare satt upp Ödön von Horvaths "Kasimir och Karoline" 2008 samt Büchners "Woyzeck" 2013. Innan dess hade han även gästspelat med en tysk uppsättning av Goethes "Faust" på teatern.
Egentligen var det "Faust" han ville sätta upp nu också, men Dramatenchefen Eirik Stubö avrådde honom och påpekade att detta tyska nationaldrama aldrig riktigt slagit an i Norden -  men att vi har vad som kallats vår egen nordiske Faust i Ibsens "Peer Gynt".

– Varje gång jag såg "Peer Gynt" i Tyskland, älskade jag den. Men det var något som inte passade i Tyskland med denna. Nu vet jag efter åtta veckor här att den hör hemma i Skandinavien. Jag skulle aldrig göra "Peer Gynt" i Berlin.

– Det är bergen, skogen, trollen, Bergakungen , fantasin och att man inte riktigt vet om Peer Gynts resa är verklighet eller en dröm, säger Michael Thalheimer. Det är nordiskt för mig.

Men framförallt säger han att han älskar hur de stora existentiella frågorna i "Peer Gynt" ställs på ett så barnsligt sätt.

– Vad handlar livet om? Vad är lycka? Kan jag leva helt ensam eller behöver jag någon annan som hjälper mig på vägen? Det är underbara frågor, eftersom de är omöjliga att besvara, säger han.

Thalheimer är född 1965 i Frankfurt och utbildade sig till skådespelare i Schweiz. I hemlandet är han numera verksam vid Berliner Ensemble, men han har regisserat på alla stora teatrar i det tyskspråkiga Europa - ofta klassiker, i nedstrukna, reducerade versioner.
- Jag vill behålla fokus och riktning, säger han.
Därför är den här "Peer Gynt" knappt tre timmar istället för de fyra eller fem pjäsen ofta tagit att spela.

Michael Thalheimers förtjusning i att reducera berör också scenspråket. Han samarbetar ofta med scenografen Olaf Altmann och den som såg hans "Woyzeck" på Dramaten minns den höga branta backe som dominerade scenen och som skådespelarna fick kana utför.

I "Peer Gynt", har han och Altmann valt att låta Erik Ehn, som spelar huvudrollen, vara begränsad till en spelyta på en kvadratmeter.
Erik Ehn har varit med i båda Thalheimers tidigare Dramaten-uppsättningar och han säger att han har stor respekt för denne skådespelare.

 - Du känner till filosofen Immanuel Kant? Han lämnade ju aldrig sin hemstad, Königsberg och ändå kunde han skriva och skapa det han gjorde.

– Och det var vad vi ville göra med Peer Gynt också. Vi vill skapa bilderna i publikens huvud, utan att ge dem som scenbilder. Förhoppningsvis fungerar det, säger Thalheimer.