"Man måste göra något för att elever ska orka med"

2:37 min

Många som inte själva har någon NPF-diagnos kan ha svårt att förstå hur det kan vara. Så Emma Larsson, som själv har adhd, ordnade en särskild NPF-dag.

Det är viktigt att fler förstår mer om NPF-diagnoser, tycker Emma Larsson som ordnade NPF-dagen i Grästorp i Västergötland.
– Det är väldigt mycket fördomar med NPF-diagnoser. Det har man märkt runtom med både adhd, autism och tourettes och diverse kringdiagnoser som man får, så det behövs lyftas upp. Alla måste inse att det är inte bara att gå igenom en faktabok för att lära sig om adhd till exempel, utan man är så mycket mer, säger Emma Larsson.

Svårt att förstå hur saker upplevs

Emma Larsson har själv diagnosen adhd och då kan det vara svårt att koncentrera sig. Hon vill att fler får kunskap om hur personer med NPF-diagnoser har det. Personer med autism, adhd och andra NPF-diagnoser kan till exempel lätt bli störda av höga ljud och stökiga miljöer. Men det tas inte på allvar, menar Emma Larsson.

De som kom till NPF-dagen fick lära sig mer om olika diagnoser och kunde till och med testa själva hur det kan vara att ha till exempel adhd eller autism, för på en dataskräm kunde besökarna testa en så kallad kognitionssimulator som visar hur olika ljud och intryck förstärks för personer med NPF.

Skolmiljön extra jobbig

Den kan visa hur någon med en neuropsykiatrisk diagnos kan uppleva en lektion i skolan. Och många blev förvånade när de förstod hur vanliga ljud och annat kan störa och bli så jobbigt för personer med NPF, berättar Emma:
– Många som har lyssnat på kognitionssimulatorn har tittat på mig och frågat: "Är det verkligen såhär du har det?", säger Emma Larsson.

Vad har folk sagt om den här simulatorn?
– Många blir ju väldigt överraskade att man orkar med att leva i en sån miljö och speciellt i en skolmiljö där faktiskt nästan varannan elev har en diagnos. Och då kan man uppleva också hur de har haft det och det blir ett stort arbetsmiljöproblem. När man lyssnar på denna så får man en förståelse för att man måste göra något åt det här för att elever ska orka med, säger Emma Larsson.

Vad skulle behövas, tycker du?
– Det skulle behövas att ljudnivån kommer ner och det kan man ju göra med mindre klasser, bättre struktur helt enkelt. Ha rätt belysning. Man kan göra väldigt mycket, ljudisolera rummet lite bättre kanske, så att ljudet inte studsar överallt, säger Emma Larsson till reportern Julia Lindström på P4 Skaraborg.