Marcus & Martinus mer kända för svenskarna än Edvard Munch

1:34 min

Nästan varannan svensk kan inte namnge en enda person inom norsk underhållning och kulturliv, visar en ny undersökning. Ändå verkar svenskars kunskaper om norsk kultur ha ökat en del de senaste åren, bland annat tack vare SKAM.

Succéserien Skam har fått många, inte minst unga, svenskar att lära sig norska ord som dritgøy och russebuss. 8 procent nämner just tv-serien när Novus har frågat drygt tusen svenskar vilka namn de känner till inom norsk underhållning. 17 procent svarar Fredrik Skavlan, vilket gör tv-stjärnan till det fortsatt klart mest kända norska underhållningsnamnet i Sverige.

Av de svarande är det 45 procent som inte kan nämna en enda norsk kulturpersonlighet. Det är ändå en nedgång med tio procentenheter jämfört med motsvarande undersökning för två år sedan. Sammanställningen tyder på att det är ungdomsfenomen som Skam, Kygo och Marcus & Martinus som är förklaringen till att något fler svenskar har fått upp ögonen för norsk underhållning.

Poptvillingarna Marcus & Martinus tycks vara betydligt mer kända i Sverige än klassiska norska kulturpersonligheter som Edvard Grieg, Henrik Ibsen och Edvard Munch. Åtminstone är det bara mellan 1 och 3 procent av de tillfrågade svenskarna som nämnde de namnen i undersökningen.

Den aktuella Novusundersökningen, gjord på uppdrag av Norges ambassad i Sverige, handlar om vad svenskar vet om Norge i brett perspektiv, framför allt när det gäller ekonomi och företagande.