Val i Ungern: Regeringens budskap dominerar i medierna

2:05 min

Om en dryg vecka går Ungern till val. En skillnad jämfört med för fyra år sedan är att affärsmän som står regeringen nära har köpt upp flera stora medier och att regeringens budskap nu dominerar informationsflödet.

Samtidigt är människors förtroende för mediernas rapportering litet, visar en internationell studie av Reuters Institute.

– Vissa saker tror jag på, andra inte, säger Margit som konsumerar många olika medier. Anna som är ute på barnvagnspromenad gör detsamma, men tror inte heller hon på det hon läser. 

– Vi vet ju vem som äger vilka medier och att det som presenteras är deras sanning eller en del av deras marknadsföring, säger Anna.

Efter att Fidesz bildade regering 2010 föreslog drev man igenom en ny medielag som kritiserades av bland andra EU-kommission.

Efter valet 2014 har personer som anses vara allierade med regeringen köpt flera medier; däribland den andra största kommersiella tv-kanalen TV2.

Landets största dagstidning Nepszabadsag lades ner för två år sedan på grund av olönsamhet enligt ägarbolaget Mediaworks som köpte tidningen 2014.

Mediaworks ägare är nära vän till premiärminister Viktor Orbán. Kort före nedläggningen hade tidningen rapporterat om korruption bland högt uppsatta tjänstemän.

Medieforskaren Eva Bognar som är knuten till Centraleuropeiska universitet i Budapest säger att de flesta medier idag för fram regeringens version av det som händer men även regeringens fakta.

Men det är inte bara regeringen som försöker påverka innehållet i medierna. Oppositionen gör samma sak, säger Eva Bognar men poängterar:

- Yttrandefriheten finns kvar i Ungern. Du kan säga och skriva vad du vill men det har blivit svårt att nå ut till publiken med information och nyheter, säger Eva Bognar.