Mobilspel lär barn deras lokala historia

2:38 min

Barnböcker kombinerade med mobilspel ska hjälpa barn att lära sig mer om sin lokala historia.

Vid Högskolan i Skövde har forskningsprojektet KLUB utvecklat tio barnböcker som berättar historien kring orterna i Skaraborg.

Lissa Holloway-Attaway är biträdande professor på institutionen för informationsteknik. Hon sitter med sin mobiltelefon och visar hur spelet fungerar.

– Vi har boken framför oss och pekar telefonen mot de speciella karaktärerna. Då poppar en 3d-designad karaktär fram och vinkar åt oss och vi kan spara ned henne, säger Lissa Holloway-Attaway.

Augmented reality, eller AR, kan översättas som förhöjd verklighet. Tekniken är kanske mest känd från spelet Pokémon Go.

I de nya barnböckerna "Kiras och Luppes Bestiarium" har forskare vid Högskolan i Skövde använt tekniken för att bokläsaren samtidigt ska kunna samla på sig digitala figurer i sin mobiltelefon.

Därför står huvudkaraktären Kira och vinkar åt oss från skärmen när vi riktar den mot boken, trots att hon inte syns på den tryckta boksidan.

Forskarna har sett att tekniken lett till entusiasm bland barnen.

– De blir taggade och de kollar över axeln på varandra. Det gör de också mer intresserade av att läsa och inlärningsmomentet sker samtidigt som barnen har roligt, säger hon.

Varje bok utspelar sig i en specifik ort i Skaraborg och målet med projektet är att barn ska lära sig mer om sin lokala historia.

– Du lär dig mer om din egen stad eller staden längre bort. Den arkitektur du kanske inte hade tänkt på förut och sägner från platserna, säger Lissa Holloway-Attaway.

Böckerna är en del i det större projektet KASTiS, Kulturarv och spelteknologi i Skaraborg. Flertalet kommuner i länet är med och finansierar projektet där spelteknologi och interagerbara medier ska utvecklas för kommuner, akademi och näringsliv i Skaraborg.

Med tio böcker utgivna har nu forskarna börjat titta på möjligheten för kommuner i området att använda sig av böckerna även för lokal turism.

– För att uppmuntra inte bara barn utan besökare från andra platser att gå ut och bli intresserade av närområdet. Vi kanske också ska vara mer öppna mot internationella besökare och i så fall göra fler böcker som kan vara på engelska, säger Lissa Holloway-Attaway.